Jeg er instruktør på Barn & Hund-leir!

Publisert 3 november 2023

Å være instruktør på Barn & Hund er utrolig inspirerende og morsomt, og det er barna som inspirerer!

Noen tror kanskje det er mer krevende å lære bort til barn i stedet for voksne, men det er det ikke! Barn er utrolig lærevillige og har på en måte bestemt seg for å klare det.
Noen «humper» på veien er det, men det er da du som instruktør må være litt kreativ, for å få opp motivasjonen og mestringsfølelsen igjen.

Vi har flere hunderaser innom Barn & Hund- leir i løpet av en sesong! Alt fra Chihuahua, Husky, Labrador, Elghund, Border Collie og mange, mange flere. Noen lærer fortere enn andre. Det er ikke så ofte du ser en Elghund eller en Husky gå agility, men det gjør du på Barn & Hund.

Vi er så heldige at vi har mange flotte hunder å låne ut til de som ikke har med hund selv. Barna blir presentert for hundene, og får legge inn ønsker om hvem de vil ha.
Vi har for eksempel en liten veteran som heter Northug! Han er en Russisk Toy Terrier, og er veldig populær! Han er liten og søt, og er på størrelse med en stor Barbie-hest, som vi pleier å si.
Han har vært med på leir i mange år, men først i sommer «knakk han koden» på agility- banen! Han hadde nesten ikke tid til å vente på føreren sin, og satte av gårde i en rakettfart! Han suste gjennom tunnelen, slalåm, hoppehindre og mønet! Der sto vi alle og lurte på hvem denne hunden var, og han ble jo ikke mindre populær etter dette.
Northug er også en liten «sirkusartist» som ikke går av veien for å vise frem noen triks også!

Vi driver ikke bare med agility i løpet av en leiruke! Barna lærer både lydighet, triks, søk og om pels og foring. Vi er så heldige at vi har skogen rundt oss, og denne bruker vi mye til turer med hundene.

Badetur blir det også i løpet av uken og det pleier å være stor stas! Da rusler vi opp til Bøhlertjern, som er et vann i nærheten.

Vi er selvfølgelig opptatt av sikkerhet, så instruktørene våre har både førstehjelpskurs og hjerte/lungeredning i vann.

Torsdag er nok den dagen som de fleste syns er mest spennende! Da er det agility-konkurranse etterfulgt av en fest på kvelden. Her er det rom for både spøkelser på høyloftet, og kos i grillstua!

Til avslutningen på fredag lager og øver barna inn et lite «skuespill» som vi viser for foreldrene. Instruktørene er selvfølgelig med som «regissører» i dette prosjektet! Noen av hundene er også med, og det er ikke sjelden at de kan ha sin egen agenda under oppvisningen, selv om alt er innøvd på forhånd!

Som instruktør har du ganske mange roller - noen litt mer utfordrende enn andre. Vi har mange forskjellige barn innom i løpet av en sesong! Hver og en av dem har sin egen personlighet, og må møtes på mange forskjellige måter! Jeg tror personlig at det er det som gjør det så spennende å jobbe som instruktør på Barn & Hund!

1 Comment
oldest
newest most voted
Silje