Familiehunden

Publisert 9 april 2015

Få kaller den verdens beste venn, men de som gjør det,
vet at det krever ansvar og mye trening før man kommer dit.
Hvorfor ikke begynne med en gang?

Tekst og foto: Kim-Andre Sørland. Publisert med godkjennelse fra Hund&Fritid.

Ingen vet hvor mange inntrykk valpen får når den kommer inn i hjemmet? Mange mennesker, kanskje barn eller noen fra den eldre generasjon? Vi klapper i hendene og løfter den opp fra gulvet fordi den er så liten og uskyldig. Kanskje barna tror de har fått en ny lekekamerat eller kosebamse?

familiehund

Tenk alle inntrykkene den sitter igjen med. Kanskje er huset eller leiligheten så stor at det tar en halv dag å undersøke alle kriker og kroker, og så mange lyder det er! Hva gjør hunden, og hvordan oppfatter den situasjonen? Den legger seg under stolen eller sofaen der hvor det er trangt og mørkt. Hvorfor gjør den det? I mange tilfeller ”forsterker” vi situasjoner hvor den kanskje frykter noe. Alle inntrykkene lager ”familiehunden” vi skal leve med. Vi må ikke glemme hvilket ansvar som ligger hos oss. Hva ønsker du at hunden skal sitte igjen med som et siste minnesbilde i hodet?

familiehund1

Det å ”lage” en perfekt familiehund, krever nøye planlegging i forhold til rase etter ønske og behov. Her kommer oppdretterne inn som en viktig faktor. Hvorfor blir det født så mange kull, og klarer de å plassere valpene til de riktige menneskene? Alle vet at kjemi og kontakt er viktig i forhold til god kommunikasjon. Hvor nøye er vi, og hvor nøye er oppdretterne etter å velge ut riktig valp til riktig person? Du har jo lyst på en ”bestevenn”.

Hvordan er sitasjonen rundt meg, er jeg egnet til å påta meg det ansvaret som ligger bak, eller går vi til anskaffelse av hund kun for å tilfredsstille våre behov?

Opp tidlig om morgenen for en liten ”tissetur”, eller ligge søvnløs om natten p.g.a bjeffing eller at vi hører den ”tasser” rundt i hjemmet. Vi sier ”nei” i alle situasjoner som for oss er ubehagelig eller slitsomt. Men forstår hunden hva vi sier eller prøver å formidle?

Får å få en god venn, må du gjøre deg fortjent til det. Tenk at du skal komme i gang når du får ”familiehunden” inn i huset. Alt den lærer, skjer i fra den første dagen.  De som får en god familiehund er de som tar ansvar for å lære valpen å kjenne. Det å spille på følelser og lek, og skape et behov for kontakt er noe vi alle burde bli flinkere til. Tenk hvor mye det betyr å bli satt pris på. En ”familiehund” trenger faste rammer og grenser, men at det blir utført på en rettferdig måte. Hvor flinke er vi til å gi alternativer og hvor konsekvente er vi? Hva tillater vi i dag, og hva gir vi hunden lov til i morgen? Forstår den hvorfor?

Oscar, kom her! Innkalling er noe alle ønsker, og dette er mennesker veldig opptatt av at hunden skal kunne. Hvorfor vil hunden komme til oss? Vet vi egentlig hvor mye planlegging og arbeid som ligger bak i det å kalle inn hunden i alle situasjoner, eller å lære hunden å gå pent ved siden av oss enten i kobbel eller uten? Er vi flinke nok til å planlegge og ikke minst, forsterke det vi ønsker?

Ikke glem alt vi gjorde når valpen hentet tøffelen til far, eller brillene til mor. Hva oppnådde valpen med å komme stolt til oss med diverse gjenstander i munnen? Et dunk i hodet eller ”nei”. Dette er takken for å dele med mine ”familiemedlemmer”. Hva ønsker valpen å oppnå ved å komme og dele? Alt vi gjør påvirker hvordan hunden ”vokser” opp. Hvor mange ganger skaper vi mistillit fordi hunden reagerer raskere på inntrykk enn det vi gjør?

familiehund2

Hvordan ønsker du at det siste inntrykket skal være? Ikke glem at ønsket om å samarbeide og å stole på noen legger grunnlaget for et godt vennskap. Hunden trenger like mye faste rammer og grenser som enhver ansvarlig borger har fått, og hunden er en del av vårt samfunn. Vi ønsker å ha en hund som stoler på at vi velger de rette avgjørelsene for hundens beste. Hva blir vår belønning? En ”bestevenn”.