FAQ – Ofte stilte spørsmål

Publisert 11 mars 2024

Her har vi samlet de mest vanlige spørsmålene vi får om Hundetrener og instruktørutdanningen. Finner du ikke svarene på dine spørsmål her, er du velkommen til å sende mail til an-magrit@oslo-hundeskole.no eller ringe 40615250.

Bli med på et eventyrlig år og start din reise mot å bli ekspert innen hundetrening! Meld deg på vårt hundetrener og instruktørkurs høsten 2024!

Hvor lenge varer hundetrener og instruktørutdannelsen?

Kurset går over 10 helger. En helg pr mnd fra oppstart til kurset er avsluttet. Vi har aldri samlinger i juli. Som deltaker har du også mulighet til å delta som observatør og etter hvert hjelpeinstruktør på kurs i våre lokale avdelinger. Da følger du valpekurs, grunnkurs, etc. Dette avtales i din lokale avdeling (https://oslo-hundeskole.no/kunderservice/kontakt/)

Når er det kursoppstart?Valpekurs

Vi starter opp et instruktørkurs i august/september og et i januar hvert år.

Hva kreves det for å delta på kurset?

Vi har ingen krav for å delta på vårt instruktørkurs utover at man må være minimum 16 år og være interessert i hund. Dersom du er 16 år og melder deg på skal du være bevisst at vi stiller de samme kravene til deg, som alle de andre på kurset. Vi anbefaler  at du har hund, eller har tilgang på å låne en hund gjennom kurset – spesielt da du på siste eksamen skal vise lydighetsøvelser med en hund.

Hva er kurstidene?

På fredag har vi kurs fra 18.30 – ca 21.00. På lørdag og søndag varer dagene fra 09.00 – ca 15.00. Enkelte helger kan dette avvike noe avhengig av helgens tema.

Hvor er samlingene?

Teorien gjennomføres på Kløfta: Kløfta Velhus, Kongsvingervegen 10, 2040 Kløfta. Gratis parkering. Det er også mulig å følge teorien over Zoom, men vi anbefaler på det sterkeste at deltakere er med i klasserommet.

De praktiske treningene er på Kløfta og Alnaparken i Oslo

Når får man timeplanen for kurset?

Du finner oversikt over datoer og innhold her:

Må man ta noen eksamener på kurset?

Ja, hver modul avsluttes med en eksamen. I modul 1 skal det leveres inn en hjemmeoppgave, siste dagen på modul 1 er det en skriftlig eksamen, mens på slutten av modul 2 skal man ha praktisk eksamen. Den praktiske eksamenen er både en øvelse med egen hund i tillegg til at man skal holde et lite kurs og vise hvordan man egner seg som instruktør.

Hva kan man jobbe med etter kurset?

Uansett om du ønsker å jobbe profesjonelt med hunder eller ønsker å forbedre forholdet til din egen hund, er vår hundetrener og instruktørutdannelse den perfekte måten å realisere dine mål og drømmer på!

Det er forskjellige motivasjoner for å ta kurset. Noen ønsker å lære mer om hund, mens andre vil jobbe med hund. Etter kurset har du et godt grunnlag for å begynne å jobbe som hundeinstruktør. Du er ikke ferdig utlært (det blir man vel aldri), men har du sørget for å tilegne deg nok praksis vil mange være klare for å holde kurs.

Etter endt utdannelse kan du søke på stillinger ved hundeskoler, dyrehospital eller starte din egen praksis.

Er det enkelt å få jobb som instruktør i Oslo  Hundeskole ved endt utdannelse?

Mange av Oslo Hundeskoles instruktører rekrutteres fra instruktørkurset. Mange av avdelingene er i vekst og har stort behov for instruktører. Så mulighetene er tilstede, men du må ha bestått eksamen, bevist at du er engasjert og evner å holde et kurs og motivere deltakerne.

Hvor mye koster kurset?

Kurset koster i sin helhet 24900,-
Pris modul 1: 18700,-
Pris modul 2: 7800,-

Påmeldingen er bindende.

Jeg har ikke 24900 kroner nå. Kan jeg delbetale?

Dette ordner vi! Ta kontakt og vi avtaler en nedbetalings plan.

Hvorfor kan man velge forhåndbetaling av 1000,-ved bestilling?

Ganske mange av våre deltakere melder seg på i lang tid før kurset starter. Vi ønsker at du som deltaker skal få muligheten til å reservere en plass på kurset, selv om du ikke har pengene klare 6 mnd før kursoppstart. Derfor har vi åpnet for forhåndsbetaling som egentlig kan sees på som en delbetaling av totalbeløpet. Beløpet vil ikke tilbakebetales ved avmelding.

Hvor kan man overnatte?

Mange reiser langt for å delta på kurset og er da avhengig av overnatting i Oslo/Kløfta området. Vi har ingen mulighet til å tilby dette, men ser av erfaring at mange velger å overnatte hos andre deltakere på kurset (hvertfall etter at man har blitt kjent). Alternativt har flere bodd på www.haraldsheim.no som ligger i nærheten av Sinsen. Sjekk også Lily Hotell på Kløfta.

Blir kurset fullt?

Det er selvfølgelig en mulighet for at kurset blir fullt. Ønsker du å sikre deg plass må du melde deg så få fort som mulig.

Når blir resten av kurset fakturert?

Dersom du har betalt depositum, vil du få tilsendt faktura på resten av beløpet ca 1 mnd før kursoppstart.

For de som ønsker å delbetale utdannelsen, er det muligheter for det. Ta kontakt med oss pr e-post eller telefon. an-magrit@oslo-hundeskole.no eller 40615250.

Jeg ønsker å ta kurset gjennom NAV, er dette mulig?

Ja, det er mulig. Det er mange som tar kurset med støtte fra NAV. Både fordi man ønsker en ny yrkesretning eller fordi man trenger en ny start. For å få NAV til å dekke utdannelsen anbefaler vi deg å snakke med din saksbehandler. Legg frem info om utdannelsen, oppstart, pris og innhold. De fleste som får dekket utdannelsen via NAV gjennomfører utdannelsen på vanlig måte, men det er også mulighet til å finne en mer tilpasset løsning. Dette kan være oppfølgning, lekse/oppgavehjelp, mentorløsning eller arbeidstrening. Vi har mange løsninger og vil gjerne hjelpe deg for å nå dine mål.

Hvor/hvordan melder jeg meg på kurset?

Kontaktinfo:

E-post: an-magrit@oslo-hundeskole.no

Tlf: 22 07 67 76

Mobil: 406 15 250

4 1 vote
1 Comment
oldest
newest most voted

[…] Her kan du lese mer om de vanligste spørsmålene vi får ang instruktørkurset. […]