Flyball – Fartsfyllt moro

Publisert 18 februar 2015

Hastighet, spenst og apportering – For en ballgal hund må dette være selveste drømmen av en hundesport.
Ivrig og logrende, superlysten etter å få sette i gang, sitter kelpien Ilo med et årvåken blikk og bare venter på å få startsignalet. – JA! Kom Ilo!! Og i samme sekund spurter hun i vei, svever elegant over hindrene, henter tennisballen fra boksen, for så å bringe den samme vei tilbake med like stor iver. Det formelig lyser i blikket; En gang til? En gang til? – Hundene bare elsker dette, konstaterer Ilo`s eier og instruktør i Oslo Hundeskole, Ole Jan Kristiansen.

Voksende sport
Flyball er per i dag en av de raskest voksende hundesportene i verden, og er en stor sport internasjonalt. Nå har sporten endelig funnet veien til Norge også, og landets første flyballkurs ble avhold av Oslo Hundeskole på Melnes gård i fjor vinter, med stor suksess. Pådriverne bak sporten her til lands er Ole Jan Kristiansen og Dagfinn Olsen, og de jobber nå for å få i gang et skikkelig flyballmiljø. – Målet er å få opp interessen, introdusert sporten i hele landet og til slutt få satt sammen et landslag, forteller de ivrig.

Lagarbeid
Flyball er en hundestaffet hvor fire hunder konkurrerer sammen som et lag. Hundene skal hoppe over fire hindre, før de vender på en flyballboks der de plukker med seg en tennisball, for så å hoppe tilbake over de samme hindrene. Når en hund har passert det siste hindret, kan neste starte. Konkurranser kjøres i heat og går på tid. Per i dag er det om lag 15 ekvipasjer som trener aktivt, fordelt på lagene i Ski og Enebakk som ledes av henholdsvis Kristiansen og Olsen.

– Vi tenker kjøre en konkurranse oss i mellom på Dogs4All i november, og håper selvsagt da mange vil komme å se hvor gøy dette er.

For alle
Sporten passer for alle hunder, store som små, unge som gamle. I dag har de alt fra Jack Russel terrier, til doodler og blandingshunder som er med og trener, og har man en spenstig hund som liker å løpe og som liker baller har man en god forutsetning for å gjøre det bra.

– Mange tror at man for eksempel må ha en border collie for å gjøre det bra i en sånn sport, men det er helt feil. Her kan alle hunder være med og hindrene på banen blir stilt etter den minste hunden på laget. En forutsetning er imidlertid at hunden går fint med andre hunder, da det er en lagsport, forteller flyballentusiastene. Som i mange andre hundesporter er det forøvrig viktig at hunden er ferdig utvokst før man starter å trene, da hindrene kan være en belastning for hunden.