Adferdskonsultasjon

Publisert 30 mars 2015

Sender bikkja til «psykolog»
Det finnes 500.000 hunder i Norge. Stadig flere av dem får egen terapeut.

Publisert i Nettavisen 14.02.12.
Tekst og bilder av: HENRIK ARNEBERG

Norske hundeeiere bruker tusenvis av kroner på terapi. Atferdsterapeuter Nettavisen har snakket med opplyser at de kontaktes av eiere som trenger hjelp til å oppdra Passopp. Bruken av private terapitimer forekommer hyppigst i hovedstaden. Startprisen på en konsultasjonstime ligger på om lag 1600 kroner, alt ettersom hvilken terapeut man velger.

psykolog

Hunden Oscar taklet ikke snuta på andre hunder da han startet opp hos atferdsterapaut Per Busch Rasmussen. Etter fire privattimer klarer den lille hissigproppen å sitte rolig ved siden av en firbent kollega.Foto: Henrik Arneberg

- De fleste bruker mer tid på planlegging av ny vaskemaskin enn på å bestemme seg for hva slags hunderase de skal kjøpe, sier Geir Marring, sjef for Norges største hundeskolekjede og ekspert på hundepsykologi.

psykolog1

Guldbransen og Berit Stormarken har valgt å kjøpe privat-timer med adferdskonsulent til hunden deres, Oscar (4). Foto: Henrik Arneberg ( Nettavisen )

Kjøper feil rase
Tall fra Marrings hundeskole, Oslo Hundeskole, viser at det ble gjennomført over 1000 timer med hundeterapi i fjor. Ifølge Marring ble 600 av dem gjennomført i Oslo.
Også Hundepsykologen.no og Good Dog Center melder om jevn økning i forbindelse med hunder som har utageringsproblemer.
- Forklaringen er enkel. Mange hundeeiere i byen skaffer seg hund med ønske om at den skal berike en ellers travel hverdag. De lokkes av tanken på ubetinget kjærlighet og en logrende venn, som alltid møter deg når du kommer hjem. Ofte vurderes hunderasen etter utseende fremfor bruksområde og personlige egenskaper. Mange kjøper rett og slett feil hund, sier han.

Ifølge Marring kontakter de fleste eierne skolens atferdsterapeuter når hunden er rundt to år gammel.

psykolog2

Rune Guldbransen og Berit Stormarken har valgt å kjøpe privattimer. Målet er å endre den aggressive adferden deres fire år gamle hund Oscar utviser overfor andre hunder.Foto: Henrik Arneberg

- At folk kjøper feil rase er nok den største feilen som begås. Konsekvensen av dette er atferdsproblemer, i verstefall må dyret må avlives. Mange hundeeiere tenker ikke over at når de kjøper en hund påtar de seg ansvaret for å utforme et uferdig individ. Behovet for oppdragelse undervurderes, sier hun.

- Hadde ikke noe valg

På Sinsen i Oslo møter Nettavisen Rune Guldbransen og Berit Stormarken. De har valgt å kjøpe privattimer med atferdskonsulent til hunden deres, Oscar (4). Selv om Berit medgir at hun syns prisen er stiv, mener hun at de ikke hadde noe annet valg.

- Det er snakk om aggressiv atferd som har pågått en stund og det ble til slutt svært ubehagelig for oss. Vi bor midt i byen og ønsker å ha et hyggelig hundehold på våre premisser. Foreløpig har vi vært på fire timer og progresjonen har vært god. Målet er at vi til slutt skal ha full kontroll over situasjonen og kan styre Oscars atferd, sier hun.

Samboerparet fra Sagene i Oslo mener at hundeeiere i byer har et ekstra stort ansvar.

- Vi bor tettere på hverandre og det finnes mennesker som er redde for eller misliker hunder. Det er hundeeiers ansvar å sørge for at hunden oppfører seg. Jeg kan selv bli bekymret når jeg møter på store hunder som flyr løst rundt i parkene og bjeffer, sier hun.

- Eier som må endres

Atferdskonsulent Per Busch Rasmussen har arbeidet med atferdsproblemer hos hunder i mer enn 25 år. Han forteller at det i 99 prosent av tilfellene er eieren som må forandres.

- Hundens personlighet reflekteres ofte gjennom eierens atferd og oppdragelse. I mange tilfeller fremprovoserer hundeeieren det han i utgangspunktet ikke vil at skal skje. Dersom uønsket atferd ikke korrigeres bort vil den bare eskalere. Og jo lengre man venter, desto vanskeligere blir det å endre de negative trekkene, sier han.

Rådet fra Rasmussen er derfor å gå jevnlig på kurs med hunden.

- Mange tar et valpekurs, men stopper etter det. Det blir litt som at en tiåring skal slutte på skolen etter 5. klasse, sier han.

Ville du betalt for privattimer for å endre negativ adferd hos hunden din? Diskuter under:

Kilder: Norsk Kennel Klub , Hundepsykologen.no , GoodDog Center og Oslo Hundeskole.