Tips til sommerferien.

Publisert 30 mars 2015

Geir Marring, leder for Oslo Hundeskole og kjent for å være en av Norges mest anerkjente hundetrenere har denne uken vært i søkelyset i de fleste store medier.

Saken fra Mandal om den tragiske situasjonen der har gjort at alle hundeeiere må være på vakt så vi ikke kommer i negativ søkelys. Men for og få et avbrekk fra det negative om oss hundeeiere så har Geir laget noen tips til alle som har hund nå i sommer.

Vi skal alle ha med oss hunden på en eller annen måte og da er det greit og få en oppfriskning på hva vi må passe på. Her har dere 20 tips før dere drar på sommerferie. Vi i Oslo Hundeskole ønsker alle hunder og hundeeiere en riktig god sommer. Ta vare på hundene deres og følg oss på facebook gjennom sommeren.

1. Skal du ha hunden i bilen så pass på og sikre den så den ikke kommer som en prosjektil ved eventuelt bråstopp. Flere har blitt drept på denne måten ved at hunden treffer fører eller passasjerer i hodet. Bruk bur eller sele. Aldri løs hund i bilen!

1. Skal du på biltur så stopp ofte og la hunden lufte og strekke seg.

1. Ha alltid vann tilgjengelig for hunden. Du får kjøpt skvulpefrie vannskåler. Hunden tåler svært lite vesketap.

1. Har du hunden i bilen så husk ved eventuell parkering at sola forflytter seg raskt. Temperaturen stiger fort i bilen og dette kan få fatale følger. 3 stikkord: skygge, god lufting og kort tid!

1. Når du skal på langtur må du tenke på når på døgnet det er varmest å kjøre. Når solen står høyest på himmelen blir det varmt i bilen uansett.

1. Biler som er overfylte gjør att det skal mindre til før det blir varmt i bilen. Pass på så du ikke tetter luftekanalene til hunden i bilen.

1. Ved pauser bind aldri hunden i hengerfestet. Mange hunder har lidd en forferdelig død etter og blitt slepet etter bilen da eier har glemt hunden der!

1. Det er mye bedre å sette igjen hunden hos venner eller på kennel, enn at hunden skal måtte sitte timesvis i bilen og ikke få den oppfølgingen den trenger.

1. Gå igjennom hundens pels hver dag og se etter flått. Hunden kan rammes på samme måte som mennesker. Raskere du får flåtten fjernet jo bedre. Da minsker du faren for smitte.

1. Huggormbitt må behandles hos veterinær. Kom deg raskes mulig dit men prøv å behandle hunden så rolig som mulig. Når hunden holdes rolig spres giften saktere i kroppen. Det finnes mange fine preparater men veterinær må behandle hunden uansett. Husk at hjerte, lever og nyrer kan skades.

1. Padder er giftig for hunder. De kan bli sløve og virke syke. Kontakt veterinær.

1. Pass på glasskår og skarpe gjenstander. Hundens poter er skotøyet til hunden. Det er særdeles viktig og få potesår til og gro pent. Hvis ikke kan de gå opp såret igjen og igjen slik at de får arrdannelse. Da vil hunden slite med dette resten av sitt liv.
  2. Grilling og matrester kan være farlig for hunder. Sterkt krydret mat kan gi sterk diaré. Mais kolber, ispinner, grillpinner er ikke egnet til hundemat. Mage og tarmsystemet kan fort ødelegges og føre til smerte for vår beste venn.

1. Er du ved sjøen så husk att algeblomstring kan være helse farlig både for menneske og dyr. Enkelte alger produserer gift. Symptomene er oppkast og diaré.

1. Skal du til utlandet så må du sørge for å ha papirene i orden for det landet du skal til.

1. Sjekk også hva du må gjøre ved hjemreise. Det ville vært surt og måtte sette igjen hunden på toll stasjonen og få store bøter

1. Skulle hunden din komme i en eller annen form for hundeslagsmål så forhold deg rolig ved adskillelse. Gjør du ikke dette hisser du opp situasjonen. Se deg om når du er på tur og ikke la alle hunder hilse på din hund. Din hund kan være grei men det kan være annerledes med den du møter. Dårlige erfaringer for hunden din kan skape læring.

1. Ved møte med andre mennesker som vil hilse så gi dem en godbit som du vet hunden din liker. La dem få lov til og gi den det. Små barn må vi være på vakt med. De har ikke styring på kroppen sin og kan sende signaler som hunden din reagerer på. Alltid kontrollert hilsing med barn til stede.

1. Vi hensyn til de som er redd hund. Ikke latterliggjør dette. Å ha denne fobien er utrolig vanskelig. Det er ca 500 000 registrerte hunder i Norge, så ”vi” er overalt.

1. Bind aldri hunden din utenfor et kjøpesenter eller forlat den alene ved folkeansamlinger. Det kan oppstå situasjoner som du ikke har herredømme over.

Ta vare på hunden din som om det var gull. For det er den jo!