Historien om instruktørutdanningen

Publisert 18 februar 2017

I 1994 startet Oslo Hundeskole opp sitt eget instruktørkurs og har med årene bygget seg opp et renommé i det profesjonelle hundemiljøet som en av de beste instruktørutdannelsene på hund.

Det er mer enn 1100 instruktører utdannet ved Oslo Hundeskole. Mange av de som er utdannet instruktører ved Oslo Hundeskole arbeider med hund i dag.

Pensumet i instruktørkurset er et resultat av mange års erfaring. Vi er i en unik situasjon siden en stor del av instruktørene arbeider hos oss etter endt utdanning. På denne måten kan vi evaluere kurset på kort og lang sikt. Evalueringer av kurset blir utført av elevene men Oslo Hundeskoles avdelingsledere evaluerer elevene og de gir oss tilbakemelding på hvordan de som er ny utdannet fungerer. Vi utdanner instruktører som praktiserer over hele landet.

Vi gjennomførte en større gjennomgang av kurset i 2007, hvor vi blant annet delte opp kurset i tre mindre, frittstående moduler som gir avsluttende eksamen. Dette ble gjort for at vi også skulle kunne ha et tilbud til dem som ikke ønsker å bli instruktør, men som vil få mer kunnskap innen bestemte hunderelaterte fagområder. Det har hele tiden vært viktig for oss å fange opp nye strømninger i alle hundemiljøene og sette oss grundig inn i dem. Vår målsetning er at Oslo Hundeskoles instruktørkurs skal ligge i fremste rekke og vil derfor alltid være klar til å foreta de nødvendige endringer for at våre instruktørkandidater skal få den beste faglige kompetanse og evne til å videreformidle sine kunnskaper og treningsglede til våre dressurkursdeltagere og deres hunder.

Det er viktig for oss at våre dressurkurs ikke bare skal gi deltagerne kunnskap om å trene sine egne hunder, men også kunne gi dem den kunnskap de vil trenge om ernæring, hundens helse, hundens utvikling, etc. Derfor omfatter Oslo Hundeskoles instruktørkurs langt mer enn bare det som har med selve dressurarbeidet å gjøre. Instruktørkursets to første moduler er teorimoduler, disse er åpne for alle uansett bakgrunn og erfaring som vil lære mer om hund. Tredje og siste modul er selve instruktørmodulen og er forbeholdt dem som ønsker å bli instruktør. Det kreves ingen forkunnskaper for å begynne på instruktørkurset, men det er en klar fordel.