Henning fra danser til instruktør

Publisert 22 april 2024

Oslo Hundeskole har holdt Hundetrener og Instruktørutdannelse siden 1994. Alle instruktører i Oslo Hundeskole har vært gjennom denne utdannelsen.

Gjennom disse 28 årene har vi lært opp mange dyktige hundetrenere og instruktører. En av de er Henning Holm-Glad.

Henning er 28 år gammel. Han jobber som danser og skuespiller, blant annet i Den Norske Opera. Han bor i Oslo sammen med sin samboer.

Hans store interesse er selvfølgelig hund, men også motorsykkel-turer.

Sammen med sin samboer har han hunden Zelda. Hun er en Shetland Sheepdog på syv måneder. Zeldas fremtid består av mye aktivitet, som turer i skog og mark og hundesportene agility og lydighet.

Zelda er en av grunnene til at Henning ønsket å ta Hundetrener og Instruktørutdannelsen.

Henning har vokst opp med hunder, flere forskjellige raser. Flest Mynder. Nå passet det å få sin egen hund.

Samboeren ønsket ikke en stor hund, og Henning ønsket en hund han kunne trene med. Trene lydighet og agility. Valget ble rasen Shetland Sheepdog – og Zelda.

Hvorfor valgte du Oslo Hundeskole og akkurat denne utdannelsen?

«Min familie har alltid valgt Oslo Hundeskole når de skulle gå på kurs med hundene sine. Da jeg var 14 år gammel, gikk jeg på bronsemerkekurs med en Toller. Det tente en gnist i meg, og syntes hundetrening var gøy».

På det samme kurset møtte Henning en hjelpeinstruktør som gikk på utdannelsen da. Henning tenkte at kanskje dette var en vei å gå? Et frø ble sådd.

Men tiden var ikke inne. Han hadde investert mye i dansingen og ønsket å følge den drømmen først.

Da Henning og samboeren bestemte seg får å ta Zelda inn i livet sitt, ville han øke sin kunnskap om hund. Henning ønsker å gi kan så mye om hund, at han kan gi Zelda et så godt liv som mulig.

Hva likte du best med utdannelsen?

«Jeg ble veldig fasinert og motivert av å se den enorme kunnskapen som foreleserne og instruktørene hadde. Det var så fint å kunne få gode svar og forklaringer på mine spørsmål»

Henning likte spesielt godt å kunne lære hvordan en hund kommuniserer ved bruk av sine signaler, og å kunne få fram atferd som virket umulig tidligere.

Det å kunne få en god innlæring på teorien, for så å få dette ut i praksis etterpå var veldig nyttig.

Hvor mye tid måtte du bruke på å studere?

«Det er viktig å få med seg alle forelesningene og ha fokus underveis. Det er mye informasjon på en undervisnings-helg. Du kommer langt om du klarer dette».

Henning syns det er veldig bra å ha muligheten til å se opptakene på Zoom.

Alle de teoretiske forelesningene blir sendt på Zoom i tillegg til klasserommet. Disse opptakene kan brukes om du ikke har muligheten til å delta den helgen, eller om du vil ha det som repetisjon.

Hva kan du si om foreleserne og instruktørene på utdannelsen?

«De er kjempeflinke, og innehar utrolig mye kunnskap. Instruktørene er veldig dyktige til å gi gode svar og forklaringer. Det virker som de kan alt. De bryr seg virkelig om oss, og ønsker å lære oss mest mulig».

Henning ble veldig motivert av alle foreleserne og instruktørene. De er ikke bare gode til å prate for seg, men kan faktisk vise med sine egne og andres hunder hvordan teorien og praksisen henger sammen.

Henning satte stor pris på å få opplæring av meget dyktige og erfarne instruktører.

Har du lyst til å bli instruktør?

«Ja, veldig. Skal jobbe på Barn & Hund sommerleir i sommer. Der ønsker jeg å jobbe for å få mer erfaring i å holde kurs og lære mer om hund. Jeg vurderer også å jobbe på kursplassen fra høsten av.»

Henning forteller også at han får mer og mer lyst til å jobbe som instruktør jo mer han lærer.

Hva syns du er viktig for å få et godt hundeliv?

«Kunnskap! Hundeiere må skaffe seg så mye og god kunnskap som mulig for å vite hvordan oppdra hunden sin. De må lære seg hvordan en hund fungerer. Det er også lurt å lære seg mye om hundens språk og signaler. Noe som gjør at forholdet mellom menneske og hund blir best mulig»

Etter 10 måneder med utdanning på hundetrening og instruktør rollen, tok Henning eksamen. En teoretisk og praktisk eksamen. Praktisk eksamen består av:

• Vise øvelser med egen hund.
  • Ha et 30 minutters kurs med ei gruppe.

Henning fikk bestått på alle deler, og kan i dag kalle seg instruktør hos Oslo Hundeskole.

Han har fått mye kunnskap, kunnskap som mange hundeiere og Zelda vil få stor glede av.

Linker:

Skrevet av Morten Krogstad.

5 1 vote