Fått deg valp?

Publisert 23 november 2022

Har du planer om å hente en valp snart?

Eller har den lille søte krabaten nettopp flyttet inn?

Det er mye å tenke på, spesielt om du er førstegangs eier av en hund. Det kan føles litt overveldende.

I denne artikkelen vil du få noen tips som vil hjelpe deg på veien.

Når skal du begynne på valpekurs?

Det er lurt å vente med valpekurset til valpen er 11-12 uker.

Dette er fordi valpen trenger tid til å bli kjent med deg og sin nye familie. Det er veldig mye nytt som skjer i valpens liv. Når den har blitt 8 uker flytter den fra sin mor og søsken. Og det er alt den kjenner. Den har ikke opplevd så mye mer enn valpekassen.

Plutselig er alt nytt. Nye mennesker, kanskje nye dyr, nytt hus, nytt miljø og nye regler. Det er veldig mye for en liten valp å finne ut av.

Din jobb de første ukene er å gjøre valpen trygg og bygge tillitt. Det tar litt tid.

Ta ut ferie.

Spar ferien til valpen kommer. Jo lengre du kan være hjemme med valpen, jo bedre.  Dette vil gi valpen og familien de beste forutsetninger for å bli godt kjent med hverandre, og kunne håndtere hverdagen når den kommer.

Sov med valpen.

Den første tiden er det viktig at du tilbringer nettene med valpen. Den har akkurat blitt tatt fra trygge omgivelser i valpekassen, til fremmede omgivelser. Sov der hunden skal være om nettene.

Skap trygge rammer.

En liten valp trenger tid. Tid til å bli kjent og tid til å slappe av for den trenger mye søvn. La valpen få sin egen faste plass der den kan slappe av uforstyrret.

Skaff deg et stort bur eller en valpegrind. Vanlig barnegrind fungerer utmerket.

Husren.

Begynn treningen med å få valpen stueren med en gang du får den. Mange valper kan bli stuerene på noen dager, forutsatt at du starter med en gang du får den og ikke slurver.

Prøv alltid å ta valpen ut før den lager lyd. Venter du på at den piper, og så tar du den ut – da lærer du den å bruke stemmen for å få det som den vil. Det er en uvane som kan bli slitsom etter hvert.

Ta alltid valpen ut:

• etter at den har spist og drukket
  • etter at den har sovet
  • etter en lekeøkt
  • når den begynner å snuse på gulvet samtidig som den gjerne går i sirkler
  • når det begynner å bli lenge siden den sist var ute

Det vil si, den skal mye ute!

Straff aldri en valp som gjør fra seg inne. Straffer du valpen for å gjøre fra seg innendørs, lærer den at den ikke bør gjøre fra seg når du er i nærheten.

Sosialisering.

Begynn tidlig å la valpen bli kjent og fortrolig med alt det nye. Den bør sosialiseres både overfor voksne og barn, hunder, og gjerne andre dyr, i miljøer du kan tenke deg den vil komme bort i senere.

Men husk – sosialisering handler mye om «hvordan ønsker du hunden din skal oppføre seg i det sosiale livet?». Altså skal den ikke hilse og leke med alle hunder og folk dere møter på tur. Men du skal bygge gode vaner fra starten av – dere går forbi folk og hunder når dere er på tur. Da slipper du stress og mas når hunden blir eldre og dere møter forskjellige hunder på tur.

Skap positive og trygge opplevelser, og gjør det til en lek. Ta med noen godbiter eller leker hunden liker, og tålmodighet og godt humør.

Mat.

God mat og gode fôringsrutiner er viktig. Det finnes en rekke ulike typer fôr på markedet. Bruk tid på å finne et kvalitetsfôr som er bra for valpen og som valpen liker. Mat skal være lystbetont og noe hunden skal kose seg med i rolige omgivelser.

Tannpuss, klo klipp og pelsstell.

Daglig stell er viktig for god hundevelferd. Valpen lærer å bli håndtert og det styrker forholdet mellom hund og eier. Har du en pelsrase så er det helt avgjørende at valpen blir vant til pelsstell. God tannhygiene er viktig, og tannsykdommer er blant de vanligste sykdommene hos hund.

Når valpen har mistet melketennene kan du gradvis venne den til tannpuss.

Valpens klør må også klippes jevnlig. Start forsiktig, og klipp litt om gangen. Belønn rikelig. Du trenger ikke klippe alle klørne på en gang.

For å lykkes optimalt med stell, er det lurt å lære valpen å bli håndtert. Se denne filmen for å få gode tips og råd: https://youtu.be/CsLnQFuSStw

Hjemme alene.

Å være hjemme alene er en utfordring for en liten valp/unghund. Hunder er utpregede flokkdyr og skal tilbringe så mye tid som mulig sammen med familien sin. Men de må også lære seg å være alene.

Begynn så tidlig som mulig å venne valpen til å være alene. Begynn med noen sekunder alene på et rom, og utvid tiden alene sakte, men sikkert.

Tilvenning av utstyr – halsbånd, sele, dekken, osv.

Valpen er ikke automatisk vant til alt det vi eiere vil de skal gå med av utstyr så dette bør du øve på tidlig. Halsbånd og sele er det første dere bør venne valpen til å gå med, de aller fleste valper vil synes det er ekkelt, men med tilvenning så blir dette helt normalt for hunden. I de forskjellige årstider er det utstyr som er lurt å bruke og begynn tidlig med tilvenning; Dekken til kalde/våte dager, potesokker for beskyttelse mot varm asfalt om sommeren og salt på veiene om vinteren.

Lek.

Lek er en veldig god relasjonsbygger. Det å ha det gøy med valpen sin skaper tillitt, trygghet og et godt samarbeid med deg.

Du bygger også opp en god belønning, som du har stor nytte av når du virkelig starter med hundetreningen.

Og ikke minst – det er gøy!!!

Se film om lek her: https://youtu.be/2H4hpXAbgNg

Da har du litt å gjøre de første 2-3 ukene.

Det er slitsomt å ha valp. Det er som å komme tilbake til spebarns perioden. Men valpen utvikler seg raskt, og det slitsomme blir fort glemt.

Stikkordet for å komme seg ut av denne perioden med hevet hode er tålmodighet!

Og husk – vi er her for deg. Vi ses på valpekurs.

5 1 vote