Bronsemerkekurs fra 8. februar 2021

Publisert 23 januar 2021

Kursdato : 8. februar 2021

Vi tilbyr Bronsemerkekurs fra 8. februar 2021.  Her arbeider vi med øvelser som du godt nytte av i hverdagen. En lydig hund er også en glad hund. Kurset holdesved Gjettum skole i Sandvika.

Bronsemerkekurs fra 8. februar 2021

Vi trener på å belønne og motivere hunden riktig og gi hunden tilbakemelding på hvordan vi ønsker vårt samarbeid skal være. Vi ønsker alle at vi har en lydig hund! Bronsemerkekurset gir deg muligheten til dette. Her arbeider vi med øvelser som du kan bruke både i hverdagen og i konkurranser.

En lydig hund er også en glad hund.

Vårt bronsemerkekurs holdes ved Gjettum skole i Sandvika

Vi lærer oss å belønne hunden riktig og gi hunden tilbakemelding på hvordan vi ønsker vårt samarbeid skal være.

Den siste kvelden på bronsemerkekurs går hund og fører opp til en uoffisiell bronsemerkeprøve.

Øvelser på Bronsemerkeprøven:

Tilgjengelighet: Denne øvelsen er obligatorisk, og skal avdekke uønsket adferd. Alle må prøves i denne øvelsen før eventuell videre deltagelse. Hunden skal sitte i utgangsstilling. Dommeren kommer bort til ekvipasjen, som skal sjekkes, i front. Føreren kommanderer hunden «bli», og dommeren skal nå sjekke at hunden er tilgjengelig. Tilgjengeligheten sjekkes ved at dommeren kan ta på hundens snuteparti, se på tennene etc.
Lineføring: Øvelsen starter med hunden i utgangsstilling. Lina skal holdes i førerens venstre hånd. Hunden skal føres i fritt hengende line og hunden skal villig følge fører på førers venstre side. Korrekt fot-posisjon er hundens skulder ved venstre kne, og hunden skal følge fører i en parallell linje. Fører skal bevege armer og ben på en naturlig måte under øvelsen. Øvelsen skal inneholde vanlig marsj med vendinger og holdt, sakte marsj og springmarsj uten vendinger. Hunden skal raskt, uten kommando, innta utgangsstilling når føreren gjør holdt.
Dekk i fra holdt: Øvelsen starter med hunden i utgangsstilling. På ordre gir fører kommando for «fot» og går ca. 10 meter, hvor det blir gitt ordre om å gjøre holdt. Hunden skal innta utgangsstilling uten kommando fra fører. På ny ordre kommanderes hunden til å dekke. Når hunden er i dekk, går fører ca. 10 meter fra hunden hvor det gis ordre om helt om og holdt. Føreren får deretter ordre om å gå tilbake ca. 2 meter bak hunden og, på ny ordre gjør helt om og marsj for å gjøre holdt inntil hunden. På fornyet ordre kommanderes hunden til utgangsstilling.

Innkalling fra sitt: Hunden skal villig komme til fører. Bruk av én ekstrakommando for innkalling, høyst 8. Øvelsen underkjennes om ikke hunden er kommet til utgangsstilling på tre innkallingskommandoer. Forlater hunden plassen sin med mer enn tre ganger sin egen kroppslengde før føreren har gjort helt om og holdt, underkjennes øvelsen. Forlater hunden plassen med mindre enn tre ganger sin egen kroppslengde, gis ikke høyere karakter enn 7. Starter hunden før innkallingsordre, etter at føreren har gjort helt om og holdt, gis ikke høyere karakter enn 8. En hund som reiser eller legger seg uten å forflytte seg, før kommando for innkalling er gitt, skal ikke gis høyere karakter enn 8. Det skal legges stor vekt på at hunden velger korteste vei, og at den kommer i god fart.
Stå under marsj: Øvelsen starter med hunden i utgangsstilling. På ordre kommanderer fører hunden «fot» og går vanlig marsj ca. 10 meter hvor føreren får ordre om å kommanderer hunden til å stå under marsj. Føreren fortsetter marsjen ca. 10 meter og gjør på fornyet ordre, helt om og holdt. På ordre går føreren tilbake mot hunden. Fører passerer hunden på ca. ½ meters avstand på dens venstre side. På ny ordre gjør fører helt om marsj ca. 2 meter bak hunden, for å gå inntil hunden og ta den med seg fri ved fot. Etter ca. 3 meters marsj, på ordre, gjøres holdt. Hunden skal automatisk innta utgangsstilling ved holdt.

Enkeltdekk 1 min: Med hunden i utgangsstilling stilles ekvipasjen opp. På ordre skal føreren gi kommando for dekk og, på fornyet ordre, kommandere bli. Føreren forlater hunden ca. 15 meter og skal synlig for hunden stå vendt mot den i 1 minutt. Tiden starter når føreren står vendt mot hunden. Etter at tiden er ute beordres føreren til å gå tilbake og gjøre helt om og holdt ca. 2 meter bak hunden. På fornyet ordre stiller føreren seg inntil hunden og får ordre om å kommandere hunden i utgangsstilling.

Helhetsinntrykk:  Med helhetsinntrykk menes først og fremst samarbeidet mellom hund og fører, samt hundens arbeidsvilje og arbeidsglede gjennom samtlige av konkurransens øvelser. Det skal tas hensyn til hund og førers opptreden under og mellom de enkelte øvelser. Det skal også tas hensyn til de forskjellige rasers temperament. Helhet skal altså bedømmes selvstendig og skal ikke nødvendigvis reflektere gjennomsnittet av de øvrige karakterer.

På prøven gis der maks poengsum: 180

Anmerkning: Hvis en hund mislykkes i en øvelse, og dommeren mener at dette beror på en misforståelse, kan det tillates at ekvipasjen gjør øvelsen på nytt

Kurset går over 8 kvelder, 2 dager pr uke (mandager/onsdager)  og koster 2200,-

Ønsker du å melde deg på vårt Bronsemerkekurs, kan du bestille her.

Påmeldingsknapp

Du kan også kontakte oss på telefon 22076776 eller an-magrit@oslo-hundeskole.no.

Håper vi sees på vårt bronsemerkekurs!

Følg oss gjerne på facebook.

facebook_2015_logo_detail