Hvorfor skal man gå valpekurs i Oslo Hundeskole?

Publisert 10 oktober 2019

Kursdato : Oppstart 9 ganger i året

Når du som kunde skal bestille valpekurs er det mange hundeskoler og mange muligheter. Så hvorfor skal du velge oss i Oslo Hundeskole? I denne artikkelen skal vi prøve å se litt på dette.

Oslo Hundeskole startet med sine første valpekurs i 1992. Geir Marring var en av grûnderene og hadde en filosofi om at ved bruk av motivasjon, positiv forsterkning samtidig som man var tydelig i kommandobruk ovenfor hunden var den gangen veldig viktig for Geir. Og dette har fortsatt til den dag i dag.

Lang erfaring

Oslo Hundeskole og våre instruktører har lang erfaring i å holde kurs. Selvfølgelig har det kommet til mange nye instruktører, men disse har lært og fått god erfaring ved å lære fra våre beste instruktører. Instruktørene har gjennomgått Oslo Hundeskoles instruktørutdannelse, parallelt med at de har gått i praksis på kursplassen for å få mest mulig erfaring før de starter som instruktør på kursplassen. Hele veien følges de opp av avdelingslederne i de respektive avdelingene for å sikre god kvalitet og kompetanse ovenfor deg som kunde.

Kurs skal være positivt

Å ha en hund skal være positivt. Både for hunden og for eieren. Dette skal gjenspeile seg i kursene. På valpekursene har vi fokus på at dere skal lykkes og ha det gøy mens du er hos oss. Kursene er lagt opp på en måte som gjør at  det er størst mulig sjanse for at du og din hund klarer å gjennomføre øvelsene og få læring.

På kursene bruker vi positive belønningsprinsipper hvor ditt kroppsspråk og godbit er i fokus. Etterhvert kan også leke bli tatt i bruk ved behov og ønske. Samtidig som vi belønner den atferden vi ønsker fra hunden, er det lov til å fortelle hunden hva som ikke er greit. Men det er viktig å sette disse grensene på en riktig måte slik at hunden forstår hva den f.eks ikke får lov til. Et "nei" skal egentlig være en positiv kommando som betyr "Slutt med det du gjør og henvend deg til meg for en ny beskjed/kommando". Altså; "slutt å spise det kyllingbeinet som ligger i grøften, kom til meg, sett deg ned (på kommando), så skal du få belønning for at du satt deg ned hos meg".

Hvem går egentlig på kurs?

Det heter valpekurs og det er jo hunden som er i fokus. Men fra instruktørens fokus er det du som eier vi forholder oss til. Vi skal lære og veilede deg i hvordan du trener med hunden. Når et valpekurs varer i over 1 time er det helt naturlig at en valp på 12 uker blir veldig sliten mentalt. Men du som eier vil få godt utbytte av hele treningen, slik at du kan fortsette treningen hjemme med valpen når den er uthvilt.

Hele familien

Vi har fokus på familiehunden, og dette medfører ofte at det er en hel familie som skal trene, gå tur med og omgås hunden. Da er det også viktig at hele familien er med på kursene. Derfor er hele familien velkommen på alle kurskveldene. Men det er viktig at det kun er den som holder i båndet til enhver tid som snakker med og gir kommandoer til hunden. De andre trekker seg litt unna og så bytter dere gjerne underveis.

Hyppige oppstarter

I Oslo Hundeskole har vi oppstarter av valpekurs 4 ganger på høstsemesteret og 5 ganger på våren. I tillegg er det mange av avdelingene som har sommerkurs for valper. Dette betyr at det aldri er lenge til neste kurs starter etter at du har fått valpen i hus. Vi anbefaler at man starter på valpekurs så fort man har gått valpen i hus og at den har blitt litt "husvarm". Du kan gjerne starte på kurset når valpen er 10 uker gammel - samtidig som det går fint å vente til du og valpen er klar. Det er ingen aldersgrense på valpekursene våre, da også i enkelte tilfeller voksne hunder (som kanskje har blitt omplassert) kan ha godt av å starte på et valpekurs.

Gjennomfører kursene

Vi har stort fokus på å gjennomføre de kursene vi setter opp. Noen ganger er det såpass få deltakere at vi slår sammen noen kurs og må flytte litt på kursplass eller dager, men da vil vi alltid ta kontakt med deg i forkant. Det er svært viktig for oss at du kommer i gang med treningen når du er motivert og klar for det. Har du noen spørsmål om dette er det bare å ta kontakt, så tar vi en prat.

Kunden i fokus

For oss er det veldig viktig at du er fornøyd. Men det betyr også at det er viktig at vi får beskjed raskt dersom det er noe på kurset som ikke står til dine forventninger. Det er selvfølgelig flere grunner til at du som kunde ikke føler at kurset eller instruktøren er riktig for deg. Noen ganger kan kjemien mellom deg og instruktøren være dårlig, andre ganger kan man ha missforstått hverandre eller rett og slett at vi går for fort eller for sakte frem for deg. Hvis instruktøren eventuelt avdelingslederen får beskjed om dette raskt, vil vi kunne gjøre tiltak. Dersom du venter til slutten av kurset før du sier fra, er det vanskelig for oss å gjøre endringene. Ring gjerne avdelingsleder på 22 07 67 76 og snakk med han eller henne.
denne siden kan du lese litt mer om hva som gjennomgås av øvelser etc på valpekursene våre.
Ønsker du å se hvilke valpekurs som tilbys i din lokale avdeling kan du finne ut det her:

Avdeling Asker og Bærum

Avdeling Bergen