Glede med hund – innlegg fra deltaker på instruktørutdannelsen

Publisert 18 oktober 2020

Illustrasjonsbilde

Bakgrunn

Min interesse for hund startet i barndommen da jeg var svært redd hund etter å ha blitt bitt. Etter å ha blitt voksen og lest mye om hund kom etter hvert ønske om egen hund.. Med tre barn og en travel hverdag, tok jeg et bevisst valg om å vente med å anskaffe hund til barna var mer selvgående.

For seks år siden anskaffet jeg meg min første hund, hvor målet var en hverdagshund. Det som ikke var så bra var at jeg gikk i doodlefella og skaffet en goldendoodle på Finn.no. Det skal sies at jeg hadde utrolig flaks med denne hunden, og den er i dag en kjempefin familiehund. Hunden er trent ut i fra det jeg har lest og hørt og tilegnet meg av kunnskap etter hvert.

For halvannet år siden kjøpte jeg nok en doodle på Finn.no med det samme målet, at det skulle bli en familiehund og en kompis til vår gamle hund. Det jeg da ikke viste var at jeg om halvannet år skulle bli hekta på lydighetstrening og skjønner etter hvert som kunnskapsnivået øker at man har kjøpt «feil» hund.

Ved en ren tilfeldighet ble jeg tipset via en kollega som hadde sett på Facebook, at Oslo Hundeskole ved Geir Marring inviterte til oppstart av valpekurs på Kløfta velhus. Dette var åpent for alle, og det er her min store lidenskap for hund egentlig startet. Altså på Kløfta Velhus.

Her ble jeg tatt i mot av noen fantastiske mennesker med An-Magrit i spissen. Marring holdt et «stand up show» på halvannen time og jeg var frelst. Meldte meg på valpekurs med min fire måneder gamle labradoodle, med oppstart kvelden etter.

På kursplassen på Jessheim ble jeg tatt veldig godt imot av An-Magrit og hennes smittende engasjement. Etter andre kurskveld fikk jeg beskjed om at jeg egentlig hørte hjemme på grunnkurs og hun sendte meg over. Det at hun så jeg hadde trent litt og var raus nok til å sende meg videre, står det stor respekt av.

Vi fant oss godt til rett på Gjermunds gruppe, som er en helt rå hunde- og menneskekjenner. Siden gikk det slag i slag med hverdagslydighet, bronsjemerke og etter hvert konkurranserettet kurs.

Jeg var så heldig og fikk forskjellige instruktører på de forskjellige kursene og fikk se at alle instruktørene hadde den samme røde tråden.

Jeg hadde egentlig ikke sett for meg at jeg skulle bli instruktør da jeg i fjor høst meldte meg på instruktørutdanningen. Dette ble i første omgang gjort for å øke kunnskapen. Dette ble gjort på Oslo Hundeskoles flotte stand på Dogs4all.

Startet i januar med være observatør på kursplass. Kursplassen ble i vinter et sted hvor jeg «vanket» og har vært observatør tre-fire kvelder i uka.  Synes at jeg fikk mye tillit og fikk etter hvert lov til å begynne å ta del i selve kursene med å håndtere hund. Det tror jeg er noe av det kuleste jeg har gjort. Låne en fremmed hund og få til noe med den.

Det som nok har vært avgjørende for meg er at det er et miljø blant instruktørene på Øvre, bygd opp av daglig leder, An-Magrit og Gjermund

Utdannelsen

Er akkurat ferdig med etologihelgen og ca. halvveis i utdanningsløpet. Jeg synes utdannelsen til nå har vært kjempebra og svart til forventningene. Mye skryt til Bjørn Erik som møter alltid like engasjert. Synes også at de andre som har hatt kurshelger har vært helt supre.  Merker motivasjonen øker for hver kurshelg.

Målet

Har nå begynt å grue meg til skriftlig og praktisk eksamen, samtidig med at jeg gleder meg til å ta fatt på modul 2 med drill. Må si jeg gleder meg til at jeg kanskje til vinteren står der med «eget» kurs og er en del av et supert hundemiljø med engasjerte og dyktige mennesker.

Og det viktigste av alt: Jeg koser meg mer med hundene, nå som kunnskapen økerJ.

Mvh Pål Amundsen, deltaker på instruktørutdannelse vår 2019

Klikk her for å lese mer om utdannelsen!