Instruktørkurs Bergen

Publisert 20 august 2020

Vi setter opp vårt populære instruktørkurs i Bergen fra og med 18. september. Her ønsker vi å utdanne nye instruktører til vår avdeling, samt trene opp gode hundetrenere i området. Kurset arrangeres i tett samarbeid med vår avdeling i Bergen.

Samlinger:

• Helg 1: 18-20 september
  • Helg 2: 9-11 oktober
  • Fellestrening
  • Veterinærkveld - dato kommer.
  • Helg 3: 6-8 november
  • Helg 4: 4-6 desember
  • Helg 5: 22-24 januar
  • Helg 6: 19-21 februar - dato kan endres

Med forbehold om endringer av av datoer.

Kurset koster 16.500,- Dette inkluderer hele kurset og praksis.

Deltakere kan i tillegg følge våre kurs i avdeling Bergen som observatør og noe hjelpeinstruktør i løpet av hele kurset. Avtales løpende med avdelingsleder.

Vi tar alltid hensyn til FHI sine anbefalinger i forhold til f.eks COVID-19 og tilpasser kurset ved behov.

Oslo Hundeskole ble grunnlagt av Geir Marring i 1992, instruktørkurset kom til i 1994. Vårt mål har siden vi startet med instruktørutdanning i 1994 vært å være med å prege utviklingen på hund i Norge.

Alle kandidatene får mulighet til praksisperiode i Oslo Hundeskole. Dette for å lære hvordan de skal kunne håndtere forskjellige typer hunder, i alle aldre samt lære seg å holde kurs.

Grunnleggende atferdslære, fordypning, etologi og læringspsykologi.

På kurset lærer elevene om hundens atferd og valpens utvikling fra valp til voksen hund. Vi skal også ha en innføring i kynologi (studiet av hunder og hunderaser) og rasekunnskap, samt helse og ernæring. I tillegg fordyper vi oss i hundens rolle i samfunnet, hund-menneske relasjon og ”moter og trender” i trenings filosofi. Og i tillegg til dette vil det være oppgaver som skal løses individuelt og som gruppeoppgaver.

Videre er etologi og læringspsykologi viktige temaer på kurset. Hundens drifter, belønningssystemer, motivasjon og påvirkning. Kommunikasjon – hund og sanser samt hunders egenskaper og anlegg. Vi skal også innom genetikk – arv og miljø.

Instruktørens rolle og hundetrening

En viktig del av kurset er instruktørens rolle og praktisk trening i gruppe. Vi har hovedfokus på pedagogikk, motivasjon, samhandling i grupper, læringsteori, kundeservice og gjennomføring av kurs. Studentene vil bl.a. få i oppgave å utvikle og gjennomføre ett kurs konsept.

Det vil bli noen oppgaver/eksamener i løpet av kurset, og siste helg avsluttes med en avsluttende eksamen hvor deltakerne bl.a skal vise at de kan holde et kurs med en gruppe deltakere.