Vår 2021: Innhold og datoer instruktørutdanning

Publisert 15 februar 2021

Kursdato : 15. januar 2021

Her er timeplanen inkl kursinnhold for Hundetrener og Instruktørutdanningen med oppstart 15.januar 2021.

Vi gjør oppmerksom på at  det kan bli endringer i datoer pga helligdager og ferier. Se spesielt kurshelg 3.

Helgene er satt opp, men det kan forekomme endringer på rekkefølgen på helgene ila året.

Alle kurshelger:
Fredag 18:30 – ca. 21:30
Lørdag og søndag 09:00 - 15:00

Helg 1:

15. - 17. januar

Denne helgen har deltagerne ikke med egne hunder.

Fredag: Introduksjon ved kursansvarlig An-Magrit Galåen.
Gjennomgang av pensum. Eksamensformer og krav. Forventning til kurset. Forventning til deltagere. Pensumlitteratur. Anbefalt litteratur. Presentasjon av foredragsholdere. Hundeskolens filosofi. Deltagere presenterer seg. Hvor de er fra, hva slags hund har de/ønsker seg. Får oppgaven som skal innleveres som individuell eksamen. Være aktiv med egen hund. Hundeklubber - treningsgrupper

Lørdag: Instruktør: An-Magrit Galåen: Rasekunnskap. Raser – Valg av raser. Gjennomgang av refleksjonsoppgaven.

Søndag: Instruktør: Erik Aleksander Andersen. Valpens utvikling. Observatørens rolle. Snakke om hefte for dette. Fortelle om deltagelse på kursplassen. Hjelpeinstruktørens rolle.

Helg 2:

12. - 14. februar

Denne helgen har deltagerne ikke med egne hunder fredag og lørdag. Kan ha med hund søndag.

Fredag: Veterinær foredrag med veterinær fra Tveita dyreklinikk – Christian Magnesen

Lørdag: Erik Aleksander Andersen: Etikk. Lover, hundeskolens formål og tankegang, hva sier vi fra om, bruk av straff, overvekt mm. Tjenestehund og hundesporter.  Presentasjon av øvelser og hundesporter.

Søndag: Instruktør: Erik Aleksander Andersen: Du kan ha med egen hund. Belønning og forsterker i teori og praksis. Hvordan lære inn en god forsterker. Hvordan få godt samarbeid mellom hund og fører.

Helg 3:

12. - 14. mars

Treningshelg

Gjermund Andersen,Annette Lurud, Erik Aleksander Andersen, Roar Kjønstad og An-Magrit Galåen
Deltagerne har med egne hunder. Mye av tiden blir utendørs. Ta med klær etter forholdene.

Helg 4:

7. -  9. mai

Lydighetshelgen

Deltagerne har med egne hunder lørdag og søndag

Fredag, lørdag og søndag:
Instruktør: An-Magritt Galåen
Om øvelsene deltagerne skal vise som eksamensøvelser i modul 3. Gruppearbeid om planlegging av treningen. Oppdeling av øvelser i momenter. Egentrening i grupper. Kontakt trening.

Helg 5:

28. - 30. mai

Deltagerne har med noen hunder søndag
Instruktør: Morten Krogstad lørdag og søndag

Fredag: Royal Canin
Fòr og ernæring
Lørdag og søndag: Instruktør Morten Krogstad
Aggresjon / hundens signaler. Problemadferd, metodevalg, praktisk øvelse

Helg 6:

11. -  13. juni

Etologihelgen

Deltagerne skal ha med egne hunder søndag.

Fredag, lørdag og søndag:
Instruktør: Karianne Mortensen
Genetikk, Adferd, Utviklingsfasene, Motivasjoner

Søndag: Trening av egen hund

8. august: Eksamen for instruktørkurs høsten 2021. Dere er velkommen som «kursdeltagere» og til å se hvordan eksamen ser ut i praksis. Mer om dette på kursåpningen.

Helg 7:

13. -  15. august

Denne helgen har deltagerne med egen hund lørdag.

Instruktør: An-Magrit Galåen og Erik Aleksander Andersen

Fredag: Oppsummering, repetisjon og gjennomgang

Lørdag: Trening av egen hund. Status trening frem mot eksamen.

Søndag: Skriftlig eksamen.

Modul 2.

Helg 8:

10. -  12. september

Fredag: Informasjon, presentasjonsteknikk, instruktørens rolle

Lørdag og søndag: Drillprosedyrer, praktisk trening

Helg 9:

8. - 10. oktober

Instruktør: Per Rasmussen

Fredag, lørdag og søndag: Drillprosedyrer, praktisk trening, stemmebruk

Helg 10:

12. - 14. november

Instruktør: Per Rasmussen

Fredag og lørdag: Drillprosedyrer, praktisk trening, forberedelse til eksamen.

Søndag:

Praktisk eksamen med egen hund.

Praktisk eksamen i drill av kursdeltagere.

Til slutt:

Etter eksamen er kurset fullført. Diplomer utleveres til de som har bestått alle moduler og betalt. Individuell tilbakemelding blir gitt. Det er vanlig at ikke alle består, men de som ikke består får mulighet til å gå opp til ny prøve senere. Dette blir avtalt og lagt til rette for den enkelte ut fra praktiske forhold og eventuelle faglige utfordringer.

Dersom noen forhindres fra å delta på en av helgene, kan vedkommende vederlagsfritt få delta på denne helgen ved neste kurs. Det tas her forbehold om endringer i kursprogrammet. Kandidaten må selv holde seg underrettet om når neste kurs avholdes.

Dersom deltageren har lese og/eller skrivevansker som skaper spesielle utfordringer i forbindelse med skriftlige oppgaver, tar den enkelte kontakt med kursleder så tilrettelegging kan planlegges.

Husk at selv om vi gjør det vi kan for å lage ett godt kurs, er det opp til deg og de andre deltagerne å få mest mulig ut av kurshelgene og tiden i mellom.

An-Magrit Galåen
Kursleder

Priser

Kurset koster i sin helhet 19900,-

Pris modul 1: 14.900,-

Pris modul 2: 6.400,-

Påmeldingen er bindende.

Dersom du har spørsmål om påmelding kontakt oss nå!

Meld deg på kurset her!