GOD JUL OG GODT NYTT ÅR

Publisert 21 desember 2020

Vi er nå i innspurten til julefeiringen. Mange opplever mye stress nå på slutten. Glem ikke hunden din opp i alt dette. Gi hunden din det den trenger. Gå turer og kom dere ut i naturen.

Ta en av de 24 timene som er i døgnet med en stille og fin tur i skogen. Vær sammen med hunden i dens rette element. Dette er ikke bare bra for hunden, men terapeutisk for deg selv. Ingenting er mer avstressende enn å komme seg ut i naturen sammen med sin firbeinte venn. Få ny energi og lade batteriene.

Mye av den maten vi lager i jula er ikke bra for hundene. Får hundene i seg sjokolade er det livsfarlig for dem. Opplever vi dette er det rett inn til veterinæren. La de heller ikke få for mye av ribberester. Det er mye fett i denne maten og kan føre til diare hos hunden.

For stort inntak av alkohol fører til at du forandrer personlighet. Dette er ikke akkurat noen kjempestor nyhet. Men dyr er samme som barn her. De reagerer negativt på denne forandringen og blir veldig usikker. Måtehold er en stor fordel både for dyr og barn.

Nyttårsaften er den dagen som alle dyr skulle ønske de kunne være foruten. Ville eller tamme hunder syns denne dagen er fryktelig skummel. Noen håndterer den dårligere enn andre. Selv om hunden virker som den ikke er redd i det hele tatt, ikke ta den med ut. Det kan være vanskelig å lese hunden i dette kaoset. Hunden kan ha blitt misforstått og det kan sette varige spor om hunden blir veldig redd. La heller ikke hunden være alene hjemme denne kvelden. Vær sammen med den, men ikke trøste. Lat som om dette er det vanligste i verden og vær deg selv. Om hunden stresser rundt, la den fikse det selv. Du skal bare være til stede. I forkant kan du prøve å forberede hunden så godt som mulig. Det finnes CD plater og klipp på nettet med rakettlyder. Dette kan ikke sammenlignes med den virkelige verden, men kan gjøre en liten forskjell. Og så har vi de som er hysteriske. Flere velger å dope ned disse hundene, men det er ikke lurt. Ofte faller hundene da i lett søvn. De får med seg hva som skjer, men klarer ikke å røre seg. Dette kan bli veldig traumatisk for de. Ta de heller med på et mørkt rom, sett på noe musikk på radioen og lat som ingenting. Her heller ikke noe trøsting. Sørg for at dørene her lukket. Hvert år hører vi om hunder som stikker av fordi de er redde. Noen av de finner vi aldri igjen.  Jeg har hunder som ikke er veldig redde, men jeg drar til fjells på nyttårsaften. Mye for min egen del også, er ikke spesielt glad i denne kvelden.

Håper alle får en riktig god jul og et godt nytt år. Kos dere masse sammen, selv om det blir noe annerledes jul. Håper på et bedre 2021 og at vi ser mange av dere på kursplassen.