Hund i familien

Publisert 17 januar 2021

Kursdato : 2021

Avdelingslederen har ordet: Jeg brenner for at hund i familien skal være mer kos og mindre slit.

Trude Løken er avdelingsleder i Oslo Hundeskole avd. Buskerud. Hun har drevet med hund i 30 år, som hundeeier, hundepasser, hundelufter og hundefører.

Hun sier: Jeg er opptatt av at det å ha hund skal være en glede, ikke et slit. Jeg er opptatt av at hunden skal bli en naturlig del av familien, som et familiemedlem man kan ta med seg overalt. For å få det til, må man legge ned litt jobb. Man kan ikke bare skaffe seg en hund og regne med at alt løser seg av seg selv. Jo mer man får gjort de to-tre første årene, jo bedre. Men jeg mener også bestemt at det er aldri for seint. Man kan faktisk lære gamle hunder å sitte! - det bare tar litt lenger tid enn med valper og unghunder.
Jeg blir så glad når jeg ser hunder og hundeeiere som "snakker sammen", som har det bra sammen, som har et samspill og respekt for hverandre som gjør at det fungerer i det daglige. Er det en dans på roser? Nei! Men skaffer man seg riktig verktøy, bruker man litt tid på hunden, jobber man med gjensidig forståelse, kan det å skaffe seg hund være noe av det som gjør livet ekstra verdt å leve.

Les mer om avdelingen og kursene våre her: Oslo Hundeskole avd. Buskerud