Hvordan er det å være hund på Barn & Hund sommerleir?

Publisert 4 november 2023

Familiehunden Prima skal på sommerleir sammen med Anna.

Anna er 10 år, og aldri vært med på Barn og Hund leir før. Hun er veldig spent og har gledet seg i flere måneder nå.

Hun er spent på hva som skal skje og om hun kommer til å bli kjent med noen andre barn. Anna drar tross alt helt alene, og det har hun aldri gjort før.

Vel… Hun skal ha med seg Prima.

Prima er en Golden Retriever på 2 år. Hun er en lykkelig og glad hund. Sosial og lyst til å leke med alle. Hun trekker i båndet og har ikke helt skjønt dette med slakk line.

Dette har ført til at det ikke har blitt så mange turer sammen med Anna, men de leker og koser seg mye i hagen.

De er et fint par.

Dagen har kommet til at Anna og Prima skal møte opp på idylliske Melnes Gård på Enebakkneset. De blir godt tatt imot av hyggelige instruktører. Anna får hjelp av de til å ta ut Prima av bilen. Det første Prima møter er mange andre mulige lekekompiser på firebein. Energien og gleden er stor.

Men det blir ikke noe leking. De får beskjed av en instruktør at denne uken skal handle om Anna og Prima. Det er de som skal ha det gøy sammen.

En instruktør følger Anna og Prima bort til soveplassen til Prima. Der har hun fått en egen stor plass. Det er på en måte et eget rom, men med «åpent kontorlandskap». Hybelen har høye vegger, men åpent opp under taket og døren er ei grind. Prima kan lukte og høre de andre, men ikke se. Hun vil ikke føle seg alene der.

Prima har fått med sin egen seng og det er rent vann der.

Prima går inn i «hybelen» sin og gjør seg kjent, mens Anna drar på et velkomstmøte. Etter hvert kommer Anna og henter Prima. Nå er hun klar for en luftetur. Bli kjent med skogen og jordene rundt gården. Er som å komme til himmelen for enhver hund.

I løpet av uken får Anna og Prima testet seg på forskjellige aktiviteter:

• Hvordan gå på tur med hunden.
  • Agility (hinderbane for hund).
  • Lydighetstrening.
  • Lære triks.

Dette er veldige morsomme aktiverer for hunden, men de blir veldig slitne. Da er det utrolig godt for Prima og komme seg tilbake til hybelen sin. Der kan hun få slappe av og lade opp til neste økt. Uten at hun får den tiden med ro og fred der inne, vil hun oppleve for mye stress. Avslapping er veldig viktig for å oppleve mer morsomme aktiviteter.

Som enhver idrettsutøver, må hundene også ha godt med hvile for å lære best mulig.

Allerede første natten har Prima funnet seg godt til rett i hybelen, og stortrives der. Akkurat som de andre firbeinte kompisene som er der.

Flere ganger stikker instruktører innom for å se til at Prima har det bra. Det er hyggelige personer som koser litt med de om de trenger det. Prima føler seg godt tatt vare på.

Etter 5 dager på leir, har Anna og Prima blitt enda bedre venner. Begge to har fått seg nye venner, venner for livet.

Anna har lært seg hvordan ta vare på Prima. Alt fra lufteturer, hundetrening, gi mat, pelsstell og alt som hører med for at Prima skal ha det bra.

Mor og far kommer for å hente de. Anna og Prima går sammen mot bilen, i slakk line!

Gjensynsgleden er selvfølgelig stor for alle parter, men Anna og Prima gleder seg allerede til neste sommer.

Denne historien er helt typisk for de fleste som er med på Barn og Hund leir.

Ønsker du mer informasjon om vår Barn & Hund leir? Klikk deg inn på denne linken da!