Søk og nesearbeid

Publisert 23 januar 2023

Kursdato : 22. - 23. april 2023

NYHET!

Innendørs introkurs i søk og nesearbeid Sitter det langt inne å trene hund på vinteren? Helgen 22.-23. april arrangerer Oslo hundeskole avdeling Asker og Bærum et introduksjonskurs i søk og nesearbeid innendørs i Bærum.

Søk og nesearbeid 22. - 23. april 2023

Ta med hunden på en morsom aktivitet! Her får hunden jobbet med sin unike luktesans! For oss mennesker er synet det viktigste sanseorganet. For hundene er det luktesansen. Ved hjelp av nesen og luktesansen sin, oppdager og opplever hunden sine omgivelser og omverdenen. Den fungerer som informasjonssenter, kikkert og varselsystem på en og samme tid.

Hva er nesearbeid?

Nesearbeid høres kanskje avansert ut, men det er veldig enkelt! Det innebærer at du som hundefører gir søksoppgaver til hunden din. Det kan være søk etter godbiter eller leke, en gjenstand, eller søk etter en bestemt duft.

Hvorfor er det bra å gi hunden søksoppgaver?

Luktesansen er særdeles godt utviklet hos hunder, og må kunne hevdes å være hundens viktigste sans. Å la hunden få snuse rundt på turer i hverdagen er fint, men å gi hunden søksoppgaver satt i system er mentalt stimulerende og veldig god hjernetrim. Hunder som lærer seg å aktivt bruke og stole på nesa si, blir ofte roligere og tryggere i ulike miljøer. Dessuten legger søksoppgaver til rette for et supert samarbeid med deg som hundefører.

Hvem er dette kurset for?

Søk og nesearbeid passer for alle hunder, uansett alder og størrelse. Målet med kurset er at du som hundefører får inspirasjon til å trene enkle søksøvelser i hverdagen.
For å sikre at hunden får brukt luktesansen og gjort søksoppgavene uten forstyrrelser, har vi kun en og en hund i aktivitet om gangen.
Hvem er instruktør?
Instruktør er Synnøve og hun jobber til vanlig som lærer på en ungdomsskole. Hun er godkjent instruktør i Norsk Smellerklubb. Hun har har konkurrert med hund siden 2002 i både LP og smeller. Nå har hun 3 hunder som er i øverste klasse i LP og smeller. Hun og hunden Leia (dansk svensk gårdshund) ble Norges mester i 2022 i smeller (søk)
Hun har trent spesialsøk siden 2017.

Tid: 22.-23. april kl 10:00-15:00 begge dager

Sted: Presteveien 14, 1344 Haslum (innendørs trening)

Håper vi sees!

Epost: ab@oslo-hundeskole.no

Følg oss gjerne på facebook og instagram.

facebook_2015_logo_detail

Instagram announces new changes to the timeline based on feedback - GSMArena.com news