Artikkel i A-magasinet

Publisert 2 mars 2015

Hvem skal ha æren for å få flest nordmenn ut på tur? 365 dager i året, i all slags vær!

Artikkelen er publisert hos aftenposten.no 30. oktober 2014.

Nei da, det er ikke turistforeningene som skal hylles denne gangen. Ikke speidergruppene heller. De er faktisk ikke i nærheten. Vår største turtrigger er landets over 400.000 hunder.

Som på Ullern i Oslo. Lukte, lukte, lukte. Her borte. Under der. Nede her. Rundt det treet. 20 labber løper bananas gjennom skogen. Og midt iblant dem: Beate Kristiansen. Profesjonell hundelufter. Hun tar en liten del av luftejobben til hundeeiere som ikke selv kan gå langt, eller som vil bøte på dårlig samvittighet for lange arbeidsdager og lite tid.

Tre luftinger daglig skal en hund ha som minimum, ifølge Mattilsynet. Kristiansen oppjusterer gjerne til fire.

- Da snakker vi bare om å få utløp for det rent fysiske behovet for å gå på do. Lengde og aktivitetsnivå varierer fra rase til rase og individ til individ, sier hun.

Ifølge Kristiansen kan en litt større, aktiv hund trenge nærmere tre turtimer daglig for å få ut energien. En time på morgenen, en time på dagen eller ettermiddagen, en halvtime på kvelden og en kort tur før natten. Men som hun sier:

- En liten eller mer avslappet en kan kreve mye mindre.

Uansett trenger man ikke kalkulator for å forstå at landets hundeeiere totalt sett nedlegger mye tid med bånd i hånden. Og et relevant spørsmål må derfor være: Hvordan kan hund og eier få mest mulig ut av den tiden?

Tren klokt

- Å opprettholde muskulatur og kondisjon er selvfølgelig viktig, men det er ikke nødvendigvis lengden på turen som er avgjørende. Det er det som skjer underveis, som er hele cluet, sier hundeekspert Geir Marring. Han er mangeårig hundeinstruktør og stifter av Oslo Hundeskole, og mener at hundeeiere kan effektivisere utbyttet av luftingen voldsomt ved å fokusere på mental aktivitet.

- Noen minutter psykiske utfordringer kan tilsvare timer med fysiske, sier han. Hans beste og enkleste råd er å aktivisere hunden ved å be den lete etter noe.

- Ta for eksempel en kongle som bare du har berørt. Begynn med å gjemme den i stuen og belønn hunden med noe godt når den finner den. Det er viktig at denne «godbiten» er noe hunden virkelig liker. Når hunden ikke lenger sliter med å finne konglen inne, kan du utvide letingen til gårdsplassen, før du tar med konglen ut i skogen og gjemmer den på stadig nye steder. For eksempel i en haug med andre kongler.

Marring sier at denne typen øvelser gir utfordringer og trening som igjen gir glade hunder. Og for eiere som tror at lille, rare Fido ikke er kapabel til oppgaven:

- En helt vanlig familiehund er like klok som en topptrent narkohund. Man må bare lokke evnene frem.

Ta hunden med

Beate Kristiansen lufter helst i skogen. Men hun mener at flere hundeeiere også bør utnytte dagliglivet i aktiviseringen av hundene.

- Å være sammen med eieren og familien er livet for en hund. Derfor er ingenting bedre enn om hunden kan være med dit du uansett skal. Skal du for eksempel handle, så gå til butikken og gi hunden en kløvsekk til å bære noe av varene. Eller ta om mulig hunden med på jobb, på trening eller andre aktiviteter. Det gir både fysiske og mentale stimuli, samtidig som du gjør det du uansett ville gjort.

Geir Marring påpeker imidlertid at ikke alle hunder kan tas med på alt.

- Det er viktig å gå gradvis frem for å se hva hunden tak­ler. I nye situasjoner med nye mennesker og nye impulser kan hunden gi signaler som det kan være vanskelig å oppfatte. Man bør også huske at hunder kan ha vidt forskjellig personlighet. Noen fungerer best om morgenen, andre om kvelden. Noen er veldig aktive, mens andre rett og slett liker å slappe av. Alt dette bør du ta hensyn til. For noen kan det være aktuelt å oppsøke en hundetrener for å forstå hva som er riktig for deres hund, sier han.

Verdifullt

Mellom trestammene på Ullern og 20 fremdeles like elleville labber er Beate Kristiansen overbevist om at hundelufting er like bra for både dyr og eier.

- Du får masse bevegelse og mange fine opplevelser sammen med hunden din. Og best av alt: Det er ikke noe å lure på, du må ut.