Fra sommerleirdeltaker til inspirerende instruktør

Publisert 5 november 2023

Amanda er en dyktig hundeinstruktør som har funnet sin lidenskap i å trene og lære bort til både hunder og barn. Hun startet sin reise som deltaker på Barn & Hund sommerleir.

Amanda begynte som deltaker på sommerleir på Barn & Hund som 12-åring, og fikk senere sin første hund, en Australian Shepherd ved navn Bella. Amanda og Bella trener og konkurrerer i dag i agility og lydighet. Amanda er nå instruktør i Drammen og hos Barn & Hund. Der inspirerer hun andre til å lære mer om hundetrening og utvikle gode relasjoner med sine firbeinte venner.

Amanda som deltaker på sommerleir

Men før Amanda fikk sin egen hund, var hun en aktiv deltaker på Barn & Hund sommerleir uten hund. Amanda fikk låne hunder av Barn & Hund, og to av hundene var Border Collien Lille og blandingshunden Stitch. Disse to fantastiske hundene lærte henne mye om hundetrening og bygging av gode relasjoner med hunder.

Lånehundene Lille og Stitch

Både Lille og Stitch var svært forskjellige, men begge var like kjærlige og ivrige etter å lære. Lille var en energisk og smart Border Collie som utfordret Amanda med sin intelligens og høye arbeidskapasitet. Stitch var en blandingshund med Elghund og Schäfer i linjene, og var svært lojal og godmodig. Begge hundene var en viktig del av Amanda's tidlige erfaringer med hundetrening, og hun husker dem begge med stor takknemlighet og glede. I dag trener hun fortsatt med Lille og konkurrerer i Agility med henne.

Amanda ble instruktør

Amanda's erfaringer med «lånehundene» Lille og Stitch har hjulpet henne til å utvikle seg som hundetrener og instruktør, og hun har nå muligheten til å dele sin kunnskap og inspirere andre. Hun har tatt med seg alt hun har lært fra disse fantastiske hundene og bruker det i dag i sin rolle som instruktør hos Barn & Hund.

Amanda begynte som instruktør hos Barn & Hund allerede som 16-åring. Dette fordi hun ønsket å lære bort sin kunnskap til barn og unge, akkurat slik hun selv opplevde det da hun var deltaker på sommerleiren.

Det som Amanda synes er best ved å være instruktør hos Barn & Hund er miljøet og muligheten til å bli kjent med deltakere og instruktører. Som instruktør hos Barn & Hund er Amanda særlig opptatt av hundens motivasjon og bygge en god relasjon mellom barn og hunden.

Amanda startet på Oslo Hundeskole sin Hundetrener og Instruktørutdannelse

I januar 2022 startet hun på Oslo Hundeskole sin Hundetrener og Instruktørutdannelse. Det er en 11 måneder lang utdannelse der hun lært mye om treningsmetodikk, belønningsutvikling, ernæring, førstehjelp, pedagogikk, formidling og mye mer.

Klikk her for å lese mer om Oslo Hundeskole sin Hundetrener og Instruktørutdannelse!

Der gjorde hun det så bra at hun ble tatt opp som instruktør i vår avdeling Buskerud, i Drammen.

Til slutt

Amanda er et inspirerende eksempel på hvordan man kan utvikle seg og lære mye om hundetrening uten å ha sin egen hund. Med sin lidenskap for hunder og dedikasjon til læring og utvikling, er hun en verdifull ressurs for både hundeeiere og instruktører. Hun har bevist at alt er mulig, og at man kan nå sine mål og oppnå suksess uavhengig av alder og erfaring.

5 1 vote