Veiledning for nye valpeeiere

Publisert 23 april 2024

Fra valpens ankomst til velfungerende familiemedlem! Har du planer om å hente en valp snart eller har den lille søte krabaten nettopp flyttet inn? Det er mye å tenke på og det kan føles litt overveldende.

I denne artikkelen vil du få noen tips som vil hjelpe deg på veien.

Velkommen til din nye rolle som valpeeier! Å introdusere en valp til hjemmet ditt er en spennende tid, men det kan også være utfordrende. Denne veiledningen tar sikte på å hjelpe deg med å navigere gjennom de tidlige stadiene av valpens liv, fra å håndtere valpebiting til å fremme en trygg og lykkelig atmosfære.

1. Velkomst og trygge rammer:

• Skap et sikkert og komfortabelt område for valpen å utforske.

• Begrens tilgang til farlige områder i hjemmet.

• Bruk tid til å bli kjent med valpen.

2. Håndtering av valpebiting:

• Forstå årsakene til valpebiting, som tannfelling og utforskning.

• Gi alternativer til uønsket atferd, som tyggeleker eller tyggegodbiter.

• Unngå å bruke straffemetoder og heller fokusere på positiv forsterkning.

3. Husrenhetstrening:

• Etablere et rutinemessig tidsplan for måltider, drikking og toalettbesøk.

• Belønn ønsket atferd når valpen gjør fra seg utendørs.

• Vær tålmodig og konsistent under husrenhetstreningen.

• Ta alltid valpen ut:

• etter at den har spist og drukket

• etter at den har sovet

• etter en lekeøkt

• når den begynner å snuse på gulvet samtidig som den gjerne går i sirkler

• når det begynner å bli lenge siden den sist var ute

• Straff aldri en valp som gjør fra seg inne. Straffer du valpen for å gjøre fra seg innendørs, lærer den at den ikke bør gjøre fra seg når du er i nærheten.

4. Søvn og trygghet:

• Opprett en rolig og behagelig soveplass for valpen. Bruk gjerne et stort bur eller en valpegrind. Vanlig barnegrind fungerer utmerket.

• Implementer en fast sengetidrutine for å fremme sunne søvnvaner.

• Vær til stede for å berolige valpen om natten om nødvendig.

5. Sosialisering og lek:

• Introduser valpen til ulike mennesker, dyr og miljøer for å fremme sunn sosialisering.

• Planlegg jevnlige lekeøkter for å stimulere valpens fysiske og mentale velvære.

• Overvåk leken for å sikre sikkerhet og lære valpen sosiale ferdigheter.

Men husk – sosialisering handler mye om «hvordan ønsker du hunden din skal oppføre seg i det sosiale livet?». Altså skal den ikke hilse og leke med alle hunder og folk dere møter på tur, men du skal bygge gode vaner fra starten av – dere går forbi folk og hunder når dere er på tur. Da slipper du stress og mas når hunden blir eldre og dere møter forskjellige hunder på tur.

Skap positive og trygge opplevelser, og gjør det til en lek. Ta med noen godbiter eller leker hunden liker, og tålmodighet og godt humør.

6. Trening og tilvenning av utstyr:

• Gradvis introduser valpen til halsbånd, sele og eventuelt dekken.

• Bruk positiv forsterkning for å hjelpe valpen med å bli komfortabel med å ha på seg utstyret.

• Start tidlig med å trene valpen til å bli hjemme alene for å redusere separasjonsangst.

Ved å investere tid og innsats i riktig veiledning og omsorg, kan du bidra til å forme din nyinnkjøpte valps atferd og velvære på en positiv måte. Husk å være tålmodig, konsistent og kjærlig gjennom hele prosessen, og du vil snart oppleve gleden av å ha en lykkelig og harmonisk valp i ditt hjem.

Når skal du begynne på valpekurs?

Det er lurt å vente med valpekurset til valpen er 11-12 uker.

Dette er fordi valpen trenger tid til å bli kjent med deg og sin nye familie. Det er veldig mye nytt som skjer i valpens liv. Når den har blitt 8 uker flytter den fra sin mor og søsken. Og det er alt den kjenner. Den har ikke opplevd så mye mer enn valpekassen.

Plutselig er alt nytt. Nye mennesker, kanskje nye dyr, nytt hus, nytt miljø og nye regler. Det er veldig mye for en liten valp å finne ut av.

Din jobb de første ukene er å gjøre valpen trygg og bygge tillitt.

Det er slitsomt å ha valp. Det er som å komme tilbake til spebarnsperioden. Men valpen utvikler seg raskt, og det slitsomme blir fort glemt.

Stikkordet for å komme seg ut av denne perioden med hevet hode er tålmodighet!

Og husk – vi er her for deg.

Har du spørsmål eller trenger råd eller info om valpekurs, kan du kontakte oss på e-post eller telefon.

Håper vi sees på vårt valpekurs i Kongsvinger, Innlandet!

Epost: kongsvinger@oslo-hundeskole.no

Vil du se hvem vi er kan du også følge oss på facebook og instagram.

facebook_2015_logo_detail

6 tips for ikke å feile med Instagram-annonsering