Guide til valpetrening – Stueren

Publisert 1 april 2024

Hvordan få valpen husren! Når valpen kommer hjem er det bare å sette i gang treningen! En valp klarer ikke å forstå hva som er rett eller galt sted å gjøre fra seg på, og er derfor avhengig av veiledning fra oss.

Guide til valpetrening - stueren

Å bringe hjem en ny valp er en spennende tid, men det kan også være utfordrende når det gjelder opplæring, spesielt når det kommer til å holde hjemmet rent og trygt. Valper trenger veiledning og etablering av gode vaner fra begynnelsen av for å hjelpe dem med å tilpasse seg sitt nye miljø og lære å være husrene. Her er en omfattende guide som dekker alt du trenger å vite om valpetrening, rutiner og hvordan du skaper et hyggelig hjem for både deg og din firbente venn.

1. Introduksjon til Hjemmet

Når du tar med valpen hjem, er det viktig å gi den en varm og rolig velkomst. Vis valpen dens soveområde, mat- og vannskåler, og området for toalettbesøk, enten det er en hundegård eller et spesifikt område ute. mange valper synes det er vanskelig å gjøre fra seg ute når de er små. De er i et ukjent miljø og da kan det være vanskelig å legge fra seg lukt. Bruk god tid ute og ros rolig om valpen tisser eller bæsjer. Introduser også valpen til familiemedlemmene gradvis for å unngå overveldelse.

2. Rutiner for toalettbesøk

En av de første tingene du bør lære valpen er hvor den skal gjøre fra seg. Ta valpen ut umiddelbart etter at den har spist, drukket, våknet fra en lur og etter lek. Begynn med hyppige turer ut, omtrent hver time, og gradvis øk tiden mellom turene når valpen blir eldre og kan kontrollere blæren bedre.

3. Mat og Drikke

Sørg for at valpen har tilgang til friskt vann til enhver tid. Når det gjelder mat, følg de anbefalte porsjonsstørrelsene for valpens alder og rase. Gi valpen regelmessige måltider på samme tid hver dag for å etablere en rutine.

4. Nattetider

Valper har vanligvis ikke full kontroll over blæren sin før de er rundt 4-6 måneder gamle. For å minimere nattlige uhell, begrens tilgangen til vann et par timer før sengetid og ta valpen ut rett før du legger deg. Plasser også valpens soveområde nær ditt eget, slik at du kan høre hvis den trenger å gå ut om natten.

5. Bur

Mange valper foretrekker et bur eller en kasse som et trygt sted å sove og hvile. Introduser valpen gradvis til buret ved å legge til behagelige tepper inne. Bruk aldri buret som straff, det skal være et positivt sted for valpen å søke tilflukt.

6. Belønning

Belønning er nøkkelen til vellykket valpetrening. Ros og belønn valpen hver gang den gjør sitt toalettbehov utendørs, og ignorer uhell inne uten å straffe valpen. Positiv forsterkning er den mest effektive måten å lære valpen på.

Ved å følge disse retningslinjene og være tålmodig og konsekvent, vil du snart ha en husren og lykkelig valp som er en velkommen del av familien.

Når skal du begynne på valpekurs?

Det er lurt å vente med valpekurset til valpen er 11-12 uker.

Dette er fordi valpen trenger tid til å bli kjent med deg og sin nye familie. Det er veldig mye nytt som skjer i valpens liv. Når den har blitt 8 uker flytter den fra sin mor og søsken. Og det er alt den kjenner. Den har ikke opplevd så mye mer enn valpekassen.

Plutselig er alt nytt. Nye mennesker, kanskje nye dyr, nytt hus, nytt miljø og nye regler. Det er veldig mye for en liten valp å finne ut av.

Din jobb de første ukene er å gjøre valpen trygg og bygge tillitt.

Det er slitsomt å ha valp. Det er som å komme tilbake til spebarnsperioden. Men valpen utvikler seg raskt, og det slitsomme blir fort glemt.

Stikkordet for å komme seg ut av denne perioden med hevet hode er tålmodighet!

Og husk – vi er her for deg.

Har du spørsmål eller trenger råd eller info om valpekurs, kan du kontakte oss på e-post eller telefon.

Håper vi sees på vårt valpekurs i Buskerud!

Vi har kurs i Lier!

Epost: buskerud@oslo-hundeskole.no

Følg oss gjerne på facebook.

facebook_2015_logo_detail