Vi deler kunnskap

Publisert 30 mars 2015

Hund&Fritid tok turen på oppdretterseminar.

Tekst og foto: Wenche Solbakken. Publisert med godkjennelse fra Hund&Fritid.

Uansett hvor lenge man har holdt på med avl og oppdrett, er det noe man kan lære. Og ikke minst dele av sin kunnskap til ferskere oppdrettere. Det er enorme mengder med kunnskap som ligger lagret rundt omkring hos erfarne oppdrettere. Spør, grav og del, slik blir man alltid bedre, og man blir aldri utlært.

kunnskap1

Strålende fornøyd. Geir Marring i Oslo Hundeskole er svært opptatt av at det skal være lettfattelig informasjon og er godt fornøyd med foredragsholder Vibeke Rootwelt som snakket om reproduksjon og obstetrikk.

Omfattende program

Oslo Hundeskole, med Geir Marring i spissen, har lagt til rette for et lærerikt og meningsfylt seminar. Temaene som blir tatt opp, er reproduksjon, ernæring, valpens atferd, valpekjøpere med barn, og Geir B. Larsen presenterte samarbeidet mellom et av verdens mest renommerte universiteter og hund. Det har vært avholdt fire kurs foreløpig, og det vil komme flere for de som er interessert. På dette seminaret var det ca. 45 oppdrettere av mange forskjellige raser med forskjellige bruksområder. Seminaret ble avholdt en lørdag formiddag på Oslo Hundeskoles hovedkontor på Sinsen.

kunnskap2

Oppdretter av rottweiler og fransk bulldog. Frode Løken har vært på flere seminarer før og vil friske opp og lære mer. – Alle trenger litt lærdom, sier han.

Dele kunnskap

En engasjert Geir Marring kan fortelle at meningen med dette seminaret er å dele av kunnskapen og la deltakerne på kurset få lære å dele av sin egen kunnskap. De får en mulighet til å bli kjent med hverandre utenfor konkurranseringen og får møte oppdrettere av andre raser. Vi må ta av skyggelappene og ta inn nye inntrykk for å bli enda flinkere. Flinke oppdrettere gir lykkelige hunder og trygge valpekjøpere. Han er opptatt av at det skal være interessante foredragsholdere som holder foredrag på et norsk som alle forstår.

Hund&Fritid oppfordrer alle oppdrettere til å være åpne for ny lærdom. Ting forandrer seg kjempefort i hundeverdenen og man må holde seg oppdatert for ikke å bli akterutseilt.

kunnskap3

Oppdretter av engelsk mastiff og fransk bulldog. Rigmor Eikra kommer på seminar for å lære mer og forstå sine hunder bedre