Hund i leilighet

Publisert 28 april 2015

Gå pent i bånd

Antallet hunder i Norge har økt og mange bor i leilighet i byene. For mange fungerer dette veldig godt, mens andre synes det er utfordrende.

I et borettslag / leilighet er det ofte mange hunder. Man møtes i bakgården, oppganger og andre steder i nærheten av sin egen bolig. De fleste synes dette går forholdsvis bra, mens andre synes disse møtesituasjonen er utfordrende. Men hvorfor er det så store forskjeller på hvordan vi opplever disse situasjonene?

Spørsmålet vi stiller over her er stort. Man kan ta med hundens utvikling fra starten, hvilken rase man har valgt, hvor mye hunden aktiviseres og mye mer. Men det som er viktig for deg er kanskje hvordan du skal lykkes med den hunden du har?

Alle hunder trenger både psykisk og fysisk aktivitet hver dag. Noen naturligvis mer enn andre. For mange holder det ikke å gå 3 turer a 30 minutter i en park hver dag. Hundene ønsker å vil bruke seg. En hund som ikke får brukt seg så mye som den har behov for kan ofte oppleves som et problem - både for eier og naboer. Gjennom forskjellige kurs kan du lære mer om og finne ut hva som passer for deg og din hund.

Videre kan mye atferd som hunden viser være lært. Hunden har gjort en atferd såpass mange ganger at det har blitt en vanlig reaksjon - selv om det kanskje ikke er en ønsket reaksjon. Her trenger man kanskje hjelp for å finne ut hvordan man skal lære hunden hvordan vi ønsker at den skal reagere i de situasjonene man opplever er en utfordring.

Vi som hundeskole får også ofte spørsmål om hva man kan gjøre for at hunden ikke skal bjeffe når den er alene hjemme. Det kan være mange grunner til at hunden bjeffer hjemme, og denne grunnen må avdekkes før man kan komme med noen konkrete råd. Her kan en instruktør på kurs veilede dere gjennom kurset.

Mange borettslag og sameier ønsker at hundene som bor i leilighetene skal gå på kurs for at hundeholdet i blokken skal være mest mulig positivt. Ingenting er bedre enn fornøyde hunder og fornøyde naboer. Ønsker du dokumentasjon på at du har deltatt på kurs utover vanlig diplom, kan du snakke med instruktøren din om dette.

Oslo Hundeskole tilbyr kurs for familiehunden. Vi bruker positiv forsterker og jobber med at du og hunden din skal lykkes på det nivået dere er.

Valpekurs

Kurs for deg som har en meget ung hund eller er nybegynner og aldri har trent med hunden din tidligere. Her får dere en grunnleggende og god innføring fra starten i en gruppe som er på deres nivå. Positive og morsomme kurs som starter med teori.

Grunnkurs

Grunnkursene er beregnet på deg som har fullført valpekurset eller har en voksen hund som du har trent litt med tidligere. Her går vi inn på lydighetstrening tilpasset deg og ditt behov og gjør hunden klar for å starte på hverdagslydighetskurs.

Hverdagslydighetskurs

I løpet av dette kurset skal hunden bli klar for å takle hverdagens utfordringer. Hadde det ikke vært behagelig at hunden gikk bak deg i trappen når du bærer opp handleposene? Eller at hunden går pent i bånd når dere møter naboens hund? Dette trener vi på gjennom kurset.

Synes du det var morsomt å trene lydighet med hunden din tilbyr Oslo Hundeskole flere kurs for deg som har fullført hverdagslydighetskurset.

Les mer om vårt kurstilbud her!

Påmeldingsknapp