NM i Sitt og Bli

Publisert 18 oktober 2017

Kursdato : 17-19. november

På Dogs4All 2016 arrangerte vi NM i Sitt og Bli for første gang. Dette var en stor suksess og vi gjentar konkurransen på årets messe.

Dette er en morsom aktivitet som passer for alle.  Vi arrangerer en konkurranse for voksne førere, og en for juniorførere.

Det blir gjennomført kvalifiseringsrunder på fredag og lørdag og finalerunder på søndag. Alle som går videre til finalerundene vil få gratis inngang til Dogs4All på søndagen.

Det vil være flotte premier til pallen . I tillegg får vinneren en vandrepokal som han/hun vil beholde i 1 år.

Reglementet tar høyde for å gjøre forutsetningene så like som mulig for alle som deltar i konkurransen. Se vedlagt reglement.

Påmelding gjøres på forhånd (send mail til post@oslo-hundeskole.no) eller på stedet (infodisken til Oslo Hundeskole, eller direkte på banen).

• Påmeldingsinfo
    • Hundens navn
    • Rase
    • Alder
    • Fører
    • Førers alder (junior, mellom 16-18, over 18)
    • Mailadresse
    • Telefonnummer
    • Hvilket klokkeslett du ønsker å delta på kvalifisering på fredag/lørdag (se tider lengre nede)

Reglement

• Alle kan delta
    • Hunder i alle aldere
    • Førere fra 16 år og oppover
    • Påmelding gjøres på forhånd (send mail til marked@oslo-hundeskole.no) eller på stedet (infodisken til Oslo Hundeskole, eller direkte på banen)
      • Påmeldingsinfo
        • Hundens navn
        • Rase
        • Alder
        • Fører
        • Førers alder (junior, mellom 16-18, over 18)
        • Mailadresse
        • Telefonnummer
        • Hvilket klokkeslett du ønsker å delta på kvalifisering på fredag (Kl.11,13, 14:30, 16) eller lørdagen (Kl 11,13.30, 16)
      • Alle som skal delta må følge NKKs reglement i forhold til vaksinasjon, helse, etc.
      • Aldersgrense for fører er 16 år
        • Dersom deltaker under 18 år vinner, vil premien gå til deltakerens foresatte.
        • Det settes opp en juniorklasse for førere opp til 16 år. Se info nederst.
      • Hvert heat i kvalifiseringen består av opp til 10 hunder
      • De 40 hundene som sitter lengst i kvalifiseringen går videre til kvartfinale på søndag.
      • Konkurransen gjennomføres på Oslo Hundeskoles stand i Hall D og i Showringen i Hall E på Norges Varemesse. Det vil være publikum og forstyrrelser tett på under hele konkurransen. Dette er rammebetingelser vi ikke får gjort noe med og hundene må tolerere de naturlige forstyrrelsene.
      • Vi ber om at andre deltakere ikke går inn for å forstyrre for andre ekvipaser.

Fredag:
11:00 Kvalifisering NM i Sitt og Bli på vår stand i Hall E

13:00 Kvalifisering NM i Sitt og Bli på vår stand i Hall E

14:30 Kvalifisering NM i Sitt og Bli på vår stand i Hall E

16:00 Kvalifisering NM i Sitt og Bli på vår stand i Hall E

Lørdag:
11:00 Kvalifisering NM i Sitt og Bli på vår stand i Hall E

13:30 Kvalifisering NM i Sitt og Bli på vår stand i Hall E

16:00 Kvalifisering NM i Sitt og Bli på vår stand i Hall E

Søndag:

10:30 Semifinaler NM i Sitt og Bli på vår stand i Hall E

13:00 Finaler i NM i Sitt og Bli i showringen i Hall E

Konkurranseregler:

• Førere setter hunden i utgangsstilling og flytter seg 5 meter fra hunden.
    • Alle førere vil få utlevert langline som skal settes på hunden før start.
  • Tiden og konkurransen starter nå alle ekvipasjene står 5 meter fra hunden.
    • Ekvipasjer som ikke får til å gå 5 meter fra vil få beskjed om at de kan avslutte konkurransen
  • Enhver hund som flytter seg eller løfter på rumpen eller legger seg ned vil være ferdig i konkurransen.
  • Etter 2. minutter vil første forstyrrelse/utfordring legges på.
    • Etter første forstyrrelse får fører beskjed om å sette seg ned på en stol.
  • Etter 3. minutter kommer neste forstyrrelse/utfordring
  • Det vil komme nye forstyrrelser/utfordringer hvert 1. minutt
  • De 40 hundene som sitter lengt i kvalifiseringen går videre til kvartfinale på søndag.
  • I Kvart- og semifinaler skal hundene sitte frem til det er 5 av 10 ekvipasjer igjen i heatet.
  • I Finalen sitter man frem til vi har kåret en vinner.
    • I finalen kan dommer legger på nye former for forstyrrelser eller krav ovenfor deltakerne:
      • Deltakerne vil aldri få vite hvilke forstyrrelser som kommer når. Men alt vil være skrevet opp som en mal til dommer i forkant slik at alt er likt for alle som deltar.
      • Eksempler på forstyrrelser kan være:
        • Fører skal sprette en tennisball
        • Avstanden øker mellom fører og hund
        • Fører skal sette seg på huk
        • Skjult fører
        • Leke eller godbit trekkes i snor foran eller bak hunden
      • Hvis det i finalen ikke kan kåres en vinner etter 20 minutter vil forstyrrelsene øke betraktelig.

CUP-spill

• Kvalifisering
    • Fredag i Showringen i Hall E: kl 13:00 og 14:00
    • Fredag på Oslo Hundeskoles stand: kl 17:00
    • Lørdag på Oslo Hundeskoles stand: kl 09:30 og 12:30
    • Lørdag i Showringen i Hall E: kl 16:30
  • Semifinaler – 4 heat – 40 stk
    • Søndag på Oslo Hundeskoles stand: kl. 10.00, 10.20, 12.00 og 12.20
  • Finale – 20 stk
    • Søndag i Showringen i Hall E: kl 14.30

PS: Vi gjør oppmerksom på at endringer kan forekomme.

DOGS_Facebook_470x246px3