Test av hund – hundens mentalitet

Publisert 1 januar 2024

Er du nysgjerrig på hvilke egenskaper og anlegg din hund har?

Eller har du en utfordring du ikke helt forstår?

Hunden er menneskets beste venn, og kan bringe både selskap og glede til sin familie.

Det å forstå hundens mentale og emosjonelle egenskaper er nyttig av flere grunner:

• Forbedre og tilrettelegge trening. Ved og forstå hvordan din hund tenker, og lærer kan vi sammen tilrettelegge et treningsopplegg som passer for deg og din hund
  • Bedre dyrevelferd. Alle hunder skal aktiviseres for og få tilfredsstilt sin naturlige atferd og behov. Ved og forstå hvordan din hund fungerer kan vi enklere sikre at vi finner aktiviteter og trening som dekker din hunds både fysiske og mentale behov.
  • Styrke bånd til din hund. En bedre forståelse av din hunds behov gir en dypere relasjon mellom deg og din hund. Relasjon er det viktigste for en balansert og harmonisk hund i hverdagen

I Oslo Hundeskole tester og evaluerer vi hundens mentalitet hele året. En mentaltest er en kartlegging av hundens medfødte egenskaper og ikke minst reaksjonsmønster. Hvilke egenskaper en hund har er i svært stor grad genetisk – og hundens adferd eller handlingsmønster er hvordan hunden forvalter sine egenskaper i praksis. Alle hunder kan og bør.

Hvordan reagerer hunden på ukjent "trussel"

Hvilken test skal man ta?

Vi har flere ulike tester og evalueringer – litt for hvilket formål du har med testen. Uansett så gir det deg som eier en god forståelse av din hunds adferd, styrker og svakheter og et godt grunnlag for å håndtere din hund på best mulig måte. På bakgrunn av test kan vi også tilrettelegge og skreddersy et treningsopplegg for deg og din hund.

Vi har over 20 års erfaring med test av hund, og utdanner kontinuerlig testledere og figuranter. Vårt senter for test av hund holder til på Kråkstad – ca. 25 min. fra Oslo. Her har vi svært gode fasiliteter både sommer og vinter og har hunder som kommer for test fra hele landet.

Ta kontakt med oss for en prat om test av din hund eller for og sette opp en avtale.

e-post: roar.kjonstad@oslo-hundeskole.no
telefon: 22 07 67 76 - tastevalg 1-2

Følg oss gjerne på sosiale medier:

facebook_2015_logo_detail